Пчелите в Северното полукълбо са на границата на измиране

Wikimedia Commons

Пчелите в Северното полукълбо измират. Климатичните изменения са довели дотам, че насекомите са принудени да напускат обичайните си места, но те не са способни да се преместват на север, в по-студените райони. До този извод са стигнали авторите на статия в сп. Science.

Учените обобщили резултатите от над 423 000 наблюдения над 67 вида пчели, водени от 1901 година. Оказало се, че южната граница на териториите, които заемат насекомите, поради климатичните промени се е изместила с около 300 километра северно, но северната граница останала на място. Пчелите, за разлика от много растения и животни, не са могли да мигрират в студените райони и в резултат ареалът на обитанието им се е свил.

Биолозите смятат, че пчелите понасят затоплянето по-тежко от например пеперудите – за разлика от последните този род насекоми е възникнал не в тропическите области, а в умерения пояс. Учените подозират, че в северните райони за пчелите няма нужните растения или колониите от насекоми са прекалено малки, за да се утвърдят на новото място.

Впрочем около 25-30 процента от видовете са се оказали устойчиви към измененията на климата. Изучаването на тези насекоми (например земната пчела или американската Bombus impatiens) може да подскаже на специалистите как да спасят останалите.

Според изследователите хората могат да помогнат на пчелите да преживеят климатичните катаклизми и да не изчезнат от лицето на Земята. За начало може да посадим в своите имоти растения, които се харесват на тези насекоми – маточина, млечка, малини. Градинарите нека имат предвид, че пчелите опрашват по-лесно простите цветя, отколкото елитните породи.

„Розата за тях е като подарък за Коледа, до който им се налага да стигат през десет пласта опаковъчна хартия. А шипката е като торта, която казва „Изяж ме!“, отбелязва съавторът на статията Лоурънс Пакър (Laurence Packer).

Климат