Пчелите ваксинират бебетата си!

© Christofer Bang
Димитър Димитров

Когато става въпрос за ваксинации, пчелите нямат избор – те ваксинират по естествен път поколението си срещу заболявания, които се срещат често при тях. Това е първият път, в който учените разбират как го правят пчелите.

Изследователи от Щатския университет в Аризона, университета в Хелзинки, университета в Ювяскюля (Финландия) и Норвежкия университет за човешки науки са направили откритието, след като изследвали протеин в кръвта на пчелите, наречен витологенин. Учените са разбрали, че този протеин играе много важна, но досега непозната роля в защитата на бебетата от заболявания.

Откритието е публикувано в списание PLOS Pathogens.

Процесът, чрез който пчелите пренасят имунитет към бебетата си, беше мистерия досега. Това, което открихме, е, че е просто като храненето“, казва Гро Амдам (Gro Amdam), който е съавтор на изследването. „Невероятното ни откритие стана реалност заради петнадесетте години изследвания върху вителогенина. Ето ви пример за това как дългосрочните инвестиции в простите изследвания се отплащат с времето.“

В една колония от пчели кралицата рядко напуска гнездото, затова пчелите работнички трябва да ѝ носят храна. По време на събирането на полени и нектар те могат да се заразят с различни патогени. Чрез тези хранителни вещества те създават„кралско желе“ – специална храна за кралицата, която може случайно да е заразена от бактерии.

След като кралицата погълне заразено желе, заразните бактерии отиват в орган, подобен на черния дроб при хората. Части от тези бактерии се свързват с витологенина и се пренасят към развиващите се яйца. Това е причината бебетата пчели да са ваксинирани и имунната им система да е подготвена за борба с различни заболявания. Витологенинът се явява преносител на тези ваксини – нещо, което учените не знаеха досега.

„Ще патентоваме нов метод, чрез който ще доставяме безопасни ваксини до пчелите чрез „коктейл“, който пчелите биха консумирали. Така те ще са защитени от всякакви заболявания“, казва един от съавторите на откритието.

Хората зависят от пчелите, а ваксините ще изиграят важна роля в спасяването на тези насекоми, както и в подобряването на живота им.

Science Daily