Планктонът изработва половината от кислорода, който дишаме

© PRNewsFoto/Khaled bin Sultan Living Oceans Foundation, Michele Westmorland

Учените са стигнали до извода, че планктонът изработва около 50% от целия кислород, който се намира в атмосферата на Земята, става ясно от статия, публикувана в сп. Science.

Изследователите са прекарали три и половина години в открития океан, изучили са 35 000 образеца на планктон, и са посетили 210 точки по цял свят, преодолявайки дистанция от 140 000 км. В хода на своята работа те са определили ареала на разпространение на организмите, изяснили са по какъв начин си взаимодействат и са провели редица генетични анализи.

Планктонът е много повече от просто храна за китовете

разказва ръководителят на изследването Крис Боулър.

„Тези микроскопични организми се явяват жизненоважна и неотменна част от земната биомаса. Ежегодно те изработват половината от кислорода на нашата планета благодарение на процеса фотосинтеза. Нещо повече – те се намират на върха на хранителната верига на Световния океан“, казва изследователят.

Благодарение на тези микроскопични организми от нашата атмосфера се отстранява толкова вредният въглероден диоксид. Учените са провели уникално и единствено по рода си изследване на ДНК веригите на планктона и са определили приблизително 40 млн. гена. Оказва се, че генетичното разнообразие на планктона е много по-голямо, отколкото се смяташе по-рано.

Както се отбелязва в статията, повечето връзки между различните организми на планктона носят изключителен характер. Освен това именно благодарение на планктона

вирусите са толкова широко разпространени в океана

„Тъй като най-многобройните представители на планктона се явяват бактериите, повечето вируси в океана заразяват именно тях“, разказва окенографът Дженифър Брум от Аризонския университет, която също участвала в изследването. „По-просто казано, в чаша морска вода се съдържат около 20 млн. вируса и повечето от тях заразяват около 20 млн. бактерии, съдържащи се в тази чаша“, пояснява изследователката.

По време на своите изследвания се налагало учените да преминават през различни трудности. Например те прекарали 10 дни в леден плен в Арктика, преживели не една буря в Средиземно море, а също така преминали Аденския залив под защитата на френския флот, опасявайки се от местните пирати.

Планктонът представлява съвкупност от всички растителни и животински организми, живеещи в моретата и езерата, които нямат свободно неограничено придвижване във вода и не са прикрепени към дъното на морето.

Източник: ТАСС