Плутон се „призна в любов“ на „Нови хоризонти“

© NASA/ JHUAPL-SWRI

Сондата „Нови хоризонти“ (New Horizons), която след 4 дни ще извърши историческо сближаване с Плутон и неговите спътници, предаде на Земята нова детайлна снимка на планетата джудже в компанията на най-големия ѝ спътник – Харон.

Тази снимка, както разказва Алън Стърн, ръководител на научния екип на „Нови хоризонти“, демонстрира контраста между кървавочервените тонове на повърхността на Плутон и бледия лик на космическия „лодкар“ Харон.

„Плутон и Харон са прекарали във взаимната си компания милиарди години, но си приличат като деня и нощта“, отбелязва ученият.

© NASA/ JHUAPL-SWRI

По думите му на снимките може да се видят отделни ярки петна на повърхността на Харон, които според геолозите от екипа на „Нови хоризонти“ се явяват следи от кратери. Ако това наистина е така, то подобни кратери, както смята Джеф Мур от Изследователския център „Еймс“ на НАСА, ще станат „най-добрите приятели на геолога“ в близките дни, тъй като ще помогнат на учените да разкрият тайните на химичния състав на недрата на Харон.

Малко по-рано сондата предаде на Земята самотна снимка на Плутон, който, както се шегуват учените, се признал в любов на „Нови хоризонти“, като „нарисувал“ на своята повърхност светло петно, напомнящо по форма сърце.

Сондата „Нови хоризонти“ е изстреляна на 19 януари 2006 година. Основната ѝ чел са Плутон и неговите спътници. Очаква се само след дни апаратът да се приближи на 12 500 км до планетата джудже. След това апаратът може да продължи изследванията на обекти от пояса на Кайпер – външен слой астероиди, където съществуват множество големи ледени тела, много от които според мнението на астрономите са по-големи от Плутон.