По какво се различава хипотетичният Айнщайн

Flickr.com/Patrick Hoesly

В мозъка на хората с математически дадености са скрити особени зони, които отговарят за интуитивното разбиране на числата, са открили учени от Франция. Изследването е публикувано в сп. PNAS.

Досега съществуваха две хипотези за обяснение на склонността към математика. Според първата от тях историческото развитие на математическите способности е свързано с появата на езика и речта. Втората хипотеза гласи, че при работа с числа и абстрактни математически понятия мозъкът задейства интуитивното разбиране на пространството и времето, което има по-древен произход от самия език.

За да разберат връзката между езика и математиката, учените са провели експеримент. В него взели участие професионални математици и хора, несвързани с тази наука. Нивото на образование и в двете групи било еднакво.

Участниците в изследването трябвало да оценят редица твърдения като верни, лъжливи или безсмислени. Част от твърденията била свързана с математиката, друга нямала отношение към нея. В хода на експеримента мозъкът на участниците бил сканиран с помощта на функционална томография. Този метод позволява да се определи какви именно мозъчни участъци са задействани по време на едни или други действия.

При оценката на обичайните твърдения „техническият“ и „хуманитарният“ мозък реагирали еднакво. Но когато ставало дума за твърдения, отнасящи се до алгебра, геометрия и математически анализ, се оказало, че в мозъка на математиците се активират специфични области, които при хората без математическо образование се активирали само при решаване на прости аритметични задачи.

Учените са стигнали до извода, че при математическото мислене мозъкът задейства невронна мрежа, която отговаря за възприятието на числата, пространството и времето. Тя се отличава от невронната мрежа, свързана с езиковите компетенции.

По такъв начин изследователите са успели да открият потвърждение на втората хипотеза, която твърди, че развитието на математическите способности не е свързано с езика.

По-рано изследователи от Йейлския и Харвардския университет откриха връзка между страстта към приключения и специфичната мозъчна структура.