Полетът до Марс – „мисия невъзможна“?

Кадър от филма "Марсианецът" на Ридли Скот
Ивайло Красимиров

Отдавна е известно, че една от най-големите пречки пред полет до Марс е неимоверно високата радиация на Червената планета.

Сега някои учени изразяват опасения, че тя е толкова висока, че ще бъде непосилна за хората достигнали до Марс. С други думи, отиването до Марс може да се окаже по-опасна мисия от предварителните оценки.

Известно е, че космическите лъчи могат да разрушат ДНК на човек. Екип учени анализира възможностите на увредената ДНК да предизвика рак.

Бяха изчислени равнищата на радиация, на които ще се изложат астронавтите по време на полета, както и на самата Червена планета. Резултатите са шокиращи. Рискът астронавтите да заболеят от рак се оказа два пъти по-голям от предполаганото досега.

Това се дължи на бързото разпространяване на увредената ДНК в тялото.

Проучвания при мишки показаха, че увредената ДНК изпраща сигнали към околните здрави клетки, което кара здравите клетки да мутират и това води до рак. Предишни изследвания не бяха доловили този „домино ефект“.

На Земята тази опасност е предотвратена от наличието на магнитно поле, което „хваща“ най-опасната космическа радиация. Такава защита липсва, както в космоса, така и на Марс.

Засега, въпреки редицата проекти за полети до Марс, няма обстойно изследване за величината на този риск от космическа радиация.

Учените са убедени, че преди изобщо да се говори, още по-малко да се подготвя мисия до Марс, трябва да се реши този проблем. Ако в скоро време не се намери решение, полетът до Марс най-вероятно ще се окаже „мисия невъзможна“.

• Странно написана статия.Излиза че досега никой не е измерил радиацията на Марс?Ами марсоходите и сондите които са изпратени там и някой от все още работят никой ли не е измерил радиацията. Също така тази радиация да не би да е по-голяма от Чернобил или от Хирошима?Нали имат скафандри , космически кораби , толкова ли са зле направени та една радиация за не могат да спрат?

Георги 23 юни 2017 11:37 Отговор