Половината звезди блуждаят извън галактичните системи

Звездите отцепници се появяват вследствие на сблъсъци на галактики.
© NASA/JPL-Caltech

В хода на неотдавнашно изследване астрономите открили слаба светлина, идваща не от галактики, а от обекти извън пределите на гравитационно свързаните системи.

Учените предположили, че светенето идва от звезди изгнаници, които не принадлежат на галактиките, а „плават“ в Космоса независимо от тях.

Независимо че обикновено звездите влизат в единни системи, изследователите предположили във връзка с новите наблюдения, че половината от видимите светила в обозримата Вселена може да са „скитници“, блуждаещи в междугалактичното пространство.

„А ако предположим, че планетите край такива звезди са обитаеми, то някъде може да живеят хора насред студения тъмен Космос и да не виждат никакъв Млечен път“, казва Харви Мосли, астрофизик от Центъра за космически полети „Годард“ на НАСА.

Екип начело с астрофизика Майкъл Земцов от Калифорнийския технологичен институт предложил обяснение на произхода на звездите самотници. Учените решили, че такива обекти трябва да са се откъснали от своите родни галактики в хода на сблъсъци на последните с други галактики. Изследването е публикувано в сп. Science.

Наблюденията, благодарение на които е издигната дадената хипотеза, се провеждали в рамките на експеримента CIBER. Едноименният апарат извършил кратки излизания в Космоса на борда на метеорологична ракета през 2010 и 2012 година. Оказала се над атмосферата, сондата е направила снимки на пет различни участъка от Космоса и по около минута е наблюдавал всеки от тях.

Двата полета се състояли в различно време на годината, затова астрономите получили възможност да изключат влиянието на зодиакалната светлина – обикновеното слънчево лъчение, разсейвано от междупланетния прах.

Апаратът CIBER е бил проектиран за търсене на колебания в инфрачервеното лъчение, които помогнали в търсенето на далечни раждащи се галактики. Светлината от тези структури трябвало да има съществено червено отместване спрямо инфрачервената светлина поради Доплеровия ефект, възникващ от разширението на Вселената.

Земцов и колегите му анализирали данните, събрани от сондата CIBER, и открили, че светлината, уловена от апарата, не е била достатъчно червена, за да принадлежи на далечните галактики. Изчисленията показали, че такова излъчване може да се изпуска от съвременни звезди.

Изучавайки данните за обозримата Вселена, учените стигнали до извода, че на снимките съществуват доста повече източници на светлина, отколкото може да обясни съществуването на известните галактики. Това означава, че светлината вероятно произхожда от звезди, разположени извън пределите на галактиките, и те според астрономите трябва да са не по-малко от светилата в самите галактики.

„Тези звезди са ренегати от леки галактики, които при сблъсък с други светила по-лесно от техните масивни събратя губят своите съставки. Ако нашето предположение се окаже вярно, то в Космоса съществува цяла популация звезди изгнаници, които са прекалено слаби, за да ги разгледаме поотделно, но можем да ги видим заедно с другите“, казва Мосли.

Екипът на Земцов сега работи над подготовката на нов експеримент –CIBER2. Апаратът ще провежда наблюдения не в инфрачервения диапазон, а в оптичния, което ще позволи да се получат повече данни за източниците на тайнственото лъчение.