Полярната звезда е по-близо със 100 светлинни години

Група европейски, канадски и американски учени направиха малко, но важно от научна гледна точка откритие – те уточниха разстоянието до т.нар. Полярна звезда. Звездата, известна също като Polaris, фактически представлява трио звезди, които са разположени до нас по-близо, отколкото се смяташе преди.

Според последни изследвания Полярната звезда е отдалечена от нас не на 434, а на 323 светлинни години. Първоначалното разстояние до звездата е било установено в началото на 90-те години на ХХ век, но новите наблюдения са проведени с по-съвременно оборудване и по-висока точност. По думите на учените по-точни сведения за разстоянието до Полярната звезда позволяват по-точно да се определят много други космически разстояния, тъй като се явяват производни от нея.

Сега Полярната звезда се намира на по-малко от 1° от Северния полюс и затова е почти неподвижна при въртенето на звездното небе. Тя е много удобна за ориентация и сочи северна посока, а височината й над хоризонта е равна на географската ширина на мястото на наблюдение.

Поради прецесията на земната ос положението на Северния полюс се мени, и най-близо до него Полярната звезда ще бъде през 2010 г. – на разстояние приблизително 30′.

Полярната звезда  е най-ярката и най-близка до Земята пулсираща променлива звезда от типа типа δ Цефей (цефеида). Всъщност това е тройна звездна система и се намира в съзвездието Малка мечка. Полярната звезда е на върха.