Пожари помогнали на древните хора да изобретят кулинарията

Антрополози от университета на Юта са изяснили, че древните хора са използвали пожарите за успешно търсене на храна. Това също им е позволило да усвояват по-добре термично обработената храна още преди да започнат да палят огън по изкуствен начин.

Изследването на учените е публикувано в сп. Evolutionary Anthropology, съобщава Lenta.ru.

Учените смятат, че преди два-три милиона години в Африка е настъпила смяна на растителността – сухите треви са изместили дървесните растения, което е довело до възникване на голям брой природни пожари. Homo sapiens, които са обитавали тези екосистеми, са се приспособили към пожароопасната среда, като са използвали такива изгоди от огъня, като термично обработени тревни поля или унищожени укрития на животни.

Това може да измени вкоренената представа за това, как човекът за първи път е започнал да използва огъня. Откритието обяснява също така защо анатомичните изменения, свързани с дъвченето на обработената храна – например смаляването на зъбите и челюстната мускулатура – са възникнали дълго преди появата на огнищата.

В своите изследвания учените са използвали методи за радиоизотопно датиране на палеопочви и древен грунт. Тъй като фотосинтезата на дървесните и тревните растения се различава, което води до различно съдържание на въглеродни изотопи в тях, въглеродният състав на палеопочвите може да посочи процентното съотношение на дървета и треви в древните екосистеми.

Резултатите са установили, че дървесните растения на територията на съвременните Етиопия и Кения са се сменили с лесно възпламеними треви преди около 3,6-1,4 милиона години. Това може да е станало в резултат на снижаването на нивото въглероден диоксид в атмосферата и образуването на по-сушав климат.

Новите фактори в съвкупност са довели до зачестяването на пожарите, които според изчисленията на изследователите са намалили разходите на калории за търсене и обработка на храна за хората.

В бъдеще учените планират да изследват начина на живот на народа Хадза в Танзания, които представляват последните ловци-събирачи в света. Антрополозите искат да изяснят как Хадза добиват храна на изгорели в резултат на пожари територии.

Антропология