Прашните бури на Марс

© NASA

Сондата MRO е помогнала на учените да съставят първата в историята на астрономията карта на прашните бури на Марс, като проследили как и къде се движат марсианските ветрове в различни сезони на годината, съобщава НАСА.

„Когато започнахме да следим температурната структура на бурите на Марс, а не частиците прах в тях, започнахме да виждаме закономерности, дирижиращи тяхната работа. Тяхното откриване и разбирането, какво управлява раждането на бури на Марс, ще ни позволят да се приближим към разкриването на тайните на неговата атмосфера“, казва Дейвид Кас (David Kass) от Лабораторията за реактивно движение на НАСА в Пасадена.

Кас и колегите му вече повече от шест години следят прашните бури на Марс, като използват инструментите на орбиталните сонди, включително и апарата MRO, способен да наблюдава движението на частиците прах и колебанията на температурите в тези бури.

Както разказват учените, НАСА е започнала да следи бурите на Марс през 1997 година, когато към Червената планета пристигнала сондата Mars Global Surveyor, но тези наблюдения не могли да разкрият причините за това, защо прашните бури се раждат на нейната повърхност и какви периодични процеси в атмосферата управляват тяхното поведение.

Авторите на статията са успели да намерят ключ към загадката на прашните бури на Марс, като анализирали данните от два инструмента – MCS на сондата MRO и спектрометъра TES на Mars Global Surveyor. Първият инструмент помогнал на учените да следят поведението на частиците прах, а вторият – да измерят тяхната температура и температурата на въздуха.