Предсказанието на Никола Тесла е на път да се сбъдне

Бъди най-интересния човек, когото познаваш

pixabay.com
Ивайло Красимиров

Преди години Никола Тесла прогнозира, че електроенергията ще бъде пренасяна на големи разстояния, без нуждата от жици и електропроводи. Той дори изобретява още през 1891 г. това, което днес наричаме „бобината на Тесла“. Но мечтите му са били много по-мащабни за една световна електрическа безжична мрежа, която да пренася и данни и в която всеки и от всяко кътче на планетата би могъл да се включи.

Изследователите от университета Станфорд  обявиха, че са открили технология за безконтактно зареждане. Нещо повече, те обявиха, че могат да прехвърлят електроенергия безжично към движещ се обект. Ако технологията им се окаже жизнеспособна и икономически ефективна може да се окаже, че те са открили начин, позволяваща на електромобилите да се зареждат докато се движат. Това би елиминирало нуждата от огромни инвестиции за зарядни станции или за производството на издръжливи батерии. Ако това се случи, вече нищо няма да пречи електрическите  коли да се превърнат в основното превозно средство на планетата.

В интервю за „Станфорд нюз“, водещият изследването професор Шанхуи Фан обяснява, че трябва да увеличат обема на трансферираната електроенергия за зареждане на електрически коли. Засега трансферираната електроенергия е доста по-малко от нужната за зареждане на акумулаторните батерии на автомобил. Според него няма проблем с разстоянието до автомобила, а само с количеството на енергията.

Технологията е осъществена на базата на магнитно резонансно свързване. Електроенергията преминаваща през проводници създава осцилиращо (колебаещо се) магнитно поле и именно това магнитно поле предизвиква колебанията и на електроните на намираща се в близост намотка, като по този начин пренася електроенергия до нея без проводници. Главната трудност тук е колебанията в електроните на бобината да бъдат настроени към движещия се обект. Досега не беше намерен начин тази настройка да става автоматично към даден движещ се обект. Сега учените от Станфорд решават този проблем чрез използване на резистор за обратна връзка и усилвател на напрежението, за да установи къде и към какво трябва да се настрои, без помощ от хора.

„Теоретично електрическият автомобил може да бъде управляван без ограничение за време и разстояние, без да се спира за презареждане. Зареждането може да стане по време на движението по пътищата, като бобина инсталирана в автомобила ще получава електроенергия чрез други бобини, свързани в електрическа система вградена в пътя“, казва Фан.

Чрез бобините вградени в пътя ще се получи изцяло автоматизирана магистрала. Автономни електрически коли ще бъдат зареждани по време на движение, като GPS или друга навигационна система също ще се зарежда безжично.

„Световната безжична система“ на Никола Тесла предвижда осейване на света с кули, които безжично трансферират електроенергия и данни помежду си, като отделния потребител ще се включва към тях чрез специална антена. Тази визия за бъдещето, създадена от гениалния учен преди около 130 години вече работи по отношение на данните. Това е постигнато със системата на интернет и мобилните телефони и смартфони. След откритието на учените от Станфорд, много вероятно скоро ще видим в действие и останалата част от прогнозата на Никола Тесла – безжичното пренасяне на електроенергия.

Грешка, групата не съществува! Проверете синтаксиса! (ID: 5)
Категории на статиите:
Иновации · Наука

Коментари

  • Румба, бях много отегчен от положението в България, но човече ти ме довърши 😀

    Заак 7 юли 2017 21:10 Отговор
  • Това може и да стане в някоя западна страна, но в близките 1000 години няма да стане в България. Никой няма да построи пътищата ни наново, като вгради в тях бубини, за да се зареждат електрическите коли. Ниу 60 години строихме една обикновенна магистрала Тракия с дължина 375км., Хемус е строим 50 години и още незнам колко години ще я дострояваме. Хората на запад имат 4К телевизия а у нас само чалгаджийската телевизия планета е с 4К, за сметка на това Нова телевизия още не си е купила камери за full HD и е на някакъв престарял формат от времето на комунизма, добре поне, че БНТ и Би Ти Ви са на full HD от няколко години, че да поизмият малко срама. Преди 2 години собственика на Нова Дидие Щосел каза, че до година и половина ще са с качеството на Би Ти Ви ама не са. А вие чакайте пътища с бубини за трилиони долари.

    Румен 19 юни 2017 15:32 Отговор
    • Ти как заспиваш….толкова безнадежден Вярваш ли в нещо?

      Петър 19 юни 2017 15:51 Отговор
      • Аз вярвам в много неща, но определено не вярвам в политиците. И мисля, че ти вероятно си от малкото които вярват. По лошото е че дори да имат желание да изградят пътищата в страната ни с въпросните бубини, няма да имат средства да го направят, дори да им подарят средствата да изградят 10000км. пътища в страната, те ще построят с тия пари 1000км. а другите пари ще откраднат раздувайки цената. Давам прост пример във Франция строят 1 километър път, ама специален, път-електроцентрала, със слънчеви панели, но същевременно не е хлъзгав а си е като асфалт, но произвежда 280 мегават часа електроенергия и 1километър такъв път струва 5 милиона евро. Същевременно преди две години като играха търговете за АМ „Хемус“ за
        Лот 1, участък от A2 (Ябланица) до III-307 на АМ „Хемус“, с дължина 23 км.
        Кандидатите за изграждане на трасето са 6.
        Индикативната стойност на строителството е 168 млн. лв.
        Най-ниската цена е 253 999 514 лв. без ДДС и тя е с 85% по-висока от индикативната. раздели 254 милиона на 23 километра. това са 11 милиона на километър и то без ДДС. НАшия калпав асфалт, който след втората година е на вълни с нашата евтина работна ръка по-скъпи от Френския път и то път-електроцентрала!?! Милиард и половина пък ни струваше водната електроцентрала Цанков камък, при нас всичко е в пъти по-скъпо и тъпо от това на запад. Не че техните политици не крадът ама нашите са ненаситни. Хайде спи дълбоко и не се събуждай, че ако някога се събудиш и видиш реалноста ще разбереш защо повечето Българи са станали безнадеждни.

        Румен 20 юни 2017 13:24 Отговор

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*

Мегавселена

С използването на този сайт вие се съгласявате със събирането на cookies. повече информация

Сайтът използва coocies, за да ви даде възможно най-доброто сърфиране. С влизането в него вие се съгласявате с използването им.

Затвори