Призрак от миналото може да открие тайните на появата на Млечния път

© DSS/STScI/©UDS/CNRS

Изучаването на необичайния кълбовиден звезден куп (globular cluster) Е3 в Млечния път ще помогне да се разберат особеностите от формирането на нашата родна галактика, смятат учени. Изследователите са публикували изводите си в сп. Astronomy & Astrophysics.

Млечният път съдържа около 200 известни до днес кълбовидни купа. Купът Е3, разположен на 30 000 светлинни години от нас в южното съзвездие Хамелеон, според авторите на статията се намира в един от последните стадии от своето съществуване.

„Този кълбовиден куп, както и няколко подобни на него, например Palomar 5 или Palomar 14, всъщност се явяват практически призраци от миналото, тъй като се намират на последните стадии от съществуването и са много стари. Те са се формирали, когато нашата галактика е била фактически новородена“, казва Карлос де ла Фуенде Маркос, един от авторите на статията.

Е3 е скрит за наблюдение от по-млади и ярки обекти, разположени между кълбовидния куп и Земята, но благодарение на Много големия телескоп (VLT) на Европейската южна обсерватория астрофизиците са открили няколко особености на този куп.

Например Е3 няма типичната за такива купове кръгова симетрия и химически не е еднороден.

Учените изказали хипотеза, че Е3 може да не се е родил в Млечния път, а нашата галактика да си е „отмъкнала“ този куп от други, по-слаби звездни общности в самото начало на формирането. Учените се надяват да получат нови данни за произхода на Е3 през 2016 година.