Проблеми по пътя към Алфа Центавър

© ESO/ L. Calcada

Астроном от Харвард смята, че „лазерният“ космически кораб Starshot, с който британският физик Стивън Хокинг и руснакът Юрий Милнер искат да стигнат до Алфа Центавър, ще се сблъска с множество технически трудности, пише Space.com.

Миналата седмица Хокинг и Милнер разказаха за своята поредна „космическа“ инициатива в рамките на серията проекти Breakthrough Initiatives – Breakthrough Starshot.

В този проект руският предприемач ще отдели 100 милиона долара, корабът ще бъде създаден на базата на идея, изложена от калифорнийските физици под ръководството на Филип Любин миналата година.

Нейната същина се заключава в това, към далечни планети да се изпратят не класически космически кораби, а изключително леки и плоски структури от светлоотразителен материал, който ще се ускорява до почти светлинна скорост с помощта на мощен орбитален лазер.

Подобна междузвездна „платноходка“, според изчисленията на американските физици, ще може да достигне Алфа Центавър за 20 години. Освен това прелетите между Марс и Земята без товар ще отнемат само три дни, а с товар – един месец. Главният проблем и в единия, и в другия случай ще бъде забавянето на безпилотния апарат – засега няма идея как да се направи лазерния „платноход“ безопасен.

Както смята Джонатан Макдауъл (Jonathan McDowell), популярен блогър и астрофизик от Харвардския университет (САЩ, участниците в проекта ще се сблъскат с редица други проблеми при построяването и старта на Starshot.

Например проблем може да стане свръхвисоката мощност на лазера, необходим за изпращане на кораба към Алфа Центавър. Според Макдауъл толкова ярък лъч може просто да разтопи платното.

Освен това самото ускоряване до почти светлинна скорост никога не е  осъществявано от човечеството и нанокорабът на Хокинг и Милнер може да се сблъска с нещо или дори да се разруши при движението през Слънчевата система и междузвездната сред, която, както подчертава физикът, не се явява абсолютно пуста.

Сблъсък дори с микроскопични частици прах и материя на такива скорости ще бъде, с много голяма вероятност, фатална за сондата. Особено уязвими са неговите електронни компоненти, чиято работа може да бъде нарушена в резултат на сблъсък на кораба с космически лъчи или в резултат на колосално претоварване.

И все пак Макдауъл не смята, че реализацията на подобна идея е невъзможна по принцип. Физикът признава, че идеята на Милнер и Хокинг е напълно достойна за сериозно научно разглеждане и критика.

С него е съгласен чешкият космолог Любош Мотъл (Lubos Motl). Той смята, че подобен проект е възможен от физическа гледна точка, но предупреждава за редица други проблеми.

Например точността на позиционирането на лазера за ускоряване на кораба трябва да е „невъзможно“ висока, а получените снимки и тяхното предаване на Земята ще бъдат затруднени поради свръхвисоката скорост на движение на „платнохода“ и свръхвисокото разстояние между нашата планета и Алфа Центавър.