Проект ще създава човешки геном от нулата

замразен кивот
NHGRI

Повече от 20 видни американски учени предложиха нов проект по създаване на човешки геном. За неговото финансиране може да са на необходими около 1 милиард долара.

За начало учените се надяват още тази година да получат финансиране от 100 милиона долара, като парите може да се отделят от суми, предвидени за финансиране на лаборатории, които вече изследват геноми, става ясно от статия в изданието Science.

„Смятам, че разработката на инструменти за създаване на големи генетични последователности (в ДНК) се явява важна цел на човечеството“, казва Лори Золот, специалист по биоетика от чикагския Северозападен университет.

„Това по същество е призив към действие. Ние предлагаме да се разгледа нов проект, който се основава на фондовете „Проект човешки геном“, казва пред BuzzFeed Андрю Хесел, изследовател от Сан Франциско. Той напомня за опитите на учените да разшифроват генетичната информация на човека, която е спряла през 2003 година.

Смисълът на проекта се заключава в синтезирането на човешкия геном чрез съставяне на фрагменти ДНК като кубчета, а не изрязването и съставянето им от налични геноми.

Хесел допълва, че не става дума за създаване на синтетичен човек. По думите му много е вероятно стойността на новия научен проект да достигне един милиард долара, като предвидените от проекта времеви рамки са около десет години.

Учените вече са построили функциониращи геноми на бактерии и вируси и работят над създаването на изкуствени хромозоми, но създаването на геноми на бозайници е съвсем друга задача, отбелязва биологът Том Елис.

По думите му засега не е ясно как този процес ще протича физически в клетките на бозайника или как синтетичните последователности на ДНК ще функционират нормално в клетките.