Проф. Стивън Хокинг ще лети в космоса

© NASA/Paul Alers
Ивайло Красимиров

Казах да веднага

Стивън Хокинг, най-прославеният физик и космолог в света, заяви, че той в действителност има намерение да лети в космоса. Това ще се случи благодарение на Virgin group (Върджин груп) и новите технологии.

В изявление още от 2015 година, сър Ричард Брансън, основател на Virgin, казва, че някой ден се надява да има възможност да заведе Хокинг до звездите. В изявлението Брансън подчертава, че това предложение към физика е в резултат на огромното уважение и възхищение, което изпитва към него.

„Професор Стивън Хокинг е един от хората, на които се възхищавам най-много на този свят, безспорен гений, който ни отвори очите за чудесата на вселената и който е възхитителен човек. Единствено на него ще предоставя безплатен билет за Virgin Galactic и той е в списъка на бъдещите астронавти, които ще летят с нас, стига здравето му да позволява.“

На 75 годишна възраст Хокинг няма да е най-възрастният астронавт на всички времена (тази чест се пада на Джон Глен, който летя на 77 г. в космоса). Но Хокинг ще е първият с амиотрофична латерална склероза (ALS или болест на Лу Гериг), който ще се приближи до звездите. Заболяването е невро-моторно и в повечето случаи води до летален изход до 5 години след поставянето на диагнозата. Болестта на Хокинг е диагностицирана за първи път, когато той е едва 21 годишен и се е смятало, че няма да доживее до 25 си рожден ден.

50 години по-късно

Пътуването в космоса, естествено е много рисково. Особено, когато се добави и усложнено здравословно състояние. Засега обаче изглежда, че Хокинг има намерение да лети. Това ще даде възможност на учените да видят ALS по нов начин, например как се развива при нулева гравитация.

По време на дискусия по темата проф. Хокинг заяви пред Good Morning Britain, че никога не е и сънувал, че ще има подобна възможност и е казал „веднага да“. Той продължи с коментара, че очаква с нетърпение воаяжа и че това пътуване ще му донесе същата радост, каквато са му донесли и трите му деца. „Пътуването в космоса, ще ме направи щастлив“, категоричен беше той.
Това обаче няма да е първият случай, в който Хокинг преживява нулева гравитация.

Нова ера в космическите пътувания

Космическият кораб на Virgin Galactic се нарича SpaceShipTwo и представлява машина за многократно използване, предназначена да носи на борда си до осем души, включително двамата пилоти.

Хокинг отдавна е защитник на комерсиализацията на космическата индустрия и падане на държавния монопол в сектора. Той е заявявал, че подкрепя усилията и ролята на Virgin Galactic в демократизацията на космоса, защото това би помогнало за намиране на ново значение на мястото на човечеството и „нашето бъдеще в космоса, където всъщност е крайната ни съдба“.

Казвал съм в миналото: Гледай нагоре към звездите, а не долу в краката си, но вярвам, че гледането нагоре, вече не е задължително изискване, за да се види вселената в целия й блясък.

Вдъхновение