Промяна в гравитационното поле топи Гренландия

© NOAA

Учени от Принстънския университет за първи път съставиха модел, описващ топенето на гренландската ледена шапка въз основа на данни за гравитационното поле на Земята. Изводите са на базата на спътникови снимки, които обясняват неравномерното топене на ледниците на Гренландия за последните 10 години, се казва в статия, публикувана в сп. Proceedings of the National Academy of Sciences.

От 2002 г. насам Гренландия губи ежегодно почти 200 млрд. тона лед, но топенето е неравномерно. В някои области ледовете изчезват по-бързо и по необясними за учените причини в различни години интензивно се топят различни територии и периодично нарастват за кратко в централната част на острова.

Октомври 2012 г. е сред петте най-топли

Октомври 2012 г. е на пето място сред най-топлите за цялата над 130-годишна история на метеорологичните наблюдения, се казва в съобщение на Националното управление по океански и атмосферни изследвания (NOAA).
„Средната температура на повърхността на земята и океана през изминалия октомври е 14,63 градуса по Целзий, което надвишава средната температура за този месец през ХХ век с 0,63 градуса“, се казва в съобщението.
От 1976 г. насам температурите през октомври винаги се оказвали над средната норма. Най-топлият октомври е бил през 2003 г., когато средната температура на земната повърхност е била 14,67 градуса. Според данните от метеорологичните наблюдения за последните 20 години нито един октомври не е бил по-студен от средната норма за ХХ век.
Заедно с това през октомври много региони на планетата се оказали аномални от гледна точка на валежите. Например във Финландия е паднала двойната норма валежи, а в Австралия са паднали само 48% от месечната норма и за континента октомври станал петият сред най-сухите за цялата история на метеорологичните наблюдения.

Данните са за периода от 2002 по 2011 г. и са получени от спътниците по програмата GRACE (Gravity Recovery and Climate Experiment). Според учените странният ефект на преместването на топящите се петна от година на година е свързан с промени в гравитационното поле на планетата. Виртуалните изчисления с помощта на тези модели на областите на топене напълно съвпадали с фактическите данни, фиксирани през тези години в гравитационното поле на Земята.

Според резултатите от изследването областите на топене се местят веднъж на две години, следвайки промените в гравитационното поле. През 2003 и 2004 г. най-много лед се разтопил в източната част на острова, през следващите две години – в югоизточната, а след 2007 г. – в северозападната. Масата на ледовете в централната част на острова обаче продължава постепенно да нараства, отбелязват авторите.

По данни на НАСА през юли 2011 г. топенето за кратък период от време е обхванало 97% от гренландската ледена шапка.

Ледникът сега покрива около 80% от територията на Гренландия и съдържа около 20% от световните запаси от лед. Според учените, ако целият гренландски лед се разтопи, това ще повдигне морското равнище с 6,4 метра.

Статията е публикувана във в. ПРЕСА