Първата база данни за невроните на главния мозък е в интернет

неврони
Allen Cell Types Database

Институтът Алън за изследване на мозъка (САЩ) е съставил и публикувал първата в света база на типовете нервни клетки (неврони) Allen Cell Types Database, съобщава онлайн изданието NeuroScientistNews.

В базата са изложени 240 типа неврони от зрителната кора на мишки. За всеки неврон е дадена следната информация – неговата форма (във вид на виртуално 3D изображение), локализация в зрителната кора и електрическа активност.

Последната е измервана с поставянето на електрически електроди в мозъка на мишките. Учените могат да свалят всички модели на невроните на компютрите си със специалния инструмент Allen Software Development Kit.

Създателите на Allen Cell Types Database разчитат, че за невробиологията това ще има същата стойност, както Периодичната таблица на елементите – за химията.

„За да се придвижим по-нататък в изследванията на мозъка, са ни необходими установени стандарти, които да споделят всички невробиолози в света“, казва д-р Алън Джоунс (Allan Jones), изпълнителен директор на Алън институт. Очаква се създадената от него и колегите му база данни да стане именно такава система за стандарт.

„Това е първият по рода си ресурс, в който са събрани ведно различни типове информация – формата, разположението и електрическата активност на невроните – в една база с удобно търсене, достъпна от всяка точка на планетата“, допълва д-р Кристоф Кох (Christof Koch), президент и научен ръководител на института.

Очаква се новата база да стане не само удобен справочник за невробиолозите. Свалените от нея модели позволяват провеждането на виртуални експерименти по работата на мозъка. Това може да помогне в търсенето на лечение за болестта на Алцхаймер или Паркинсон.

В сегашния си вид Allen Cell Types Database е едва първият проект в рамките на 10-годишния план на Алън институт. Крайната му цел е да разбере как в мозъка протичат възприятието, вземането на решения и извършването на действия.

Следващата стъпка на американските невробиолози е да усъвършенстват базата, като включат в нея неврони от човешкия мозък и добавят информация за генната експресия за всеки неврон.

Още преди няколко години невробиолозите стигнаха до извода, че е необходимо работата на всяка нервна клетка да се анализира индивидуално. За тази цел се създават все по-ефективни инструменти – например миналата година Масачузетският технологичен институт разработи технология по триизмерно сканиране на невронната активност.

Мед&Био · Невро(био)логия