Първият междузвезден астероид отваря нова ера в астрономията

Художествена импресия на междузвездния астероид Oumuamua. Снимка: European Southern Observatory
Ивайло Красимиров

На 19 октомври 2017 беше открит междузвезден астероид от телескопа Pan-STARSS 1 в Хавай. Първоначално астрономите го класифицираха като комета, но по-късно наблюденията показаха, че това всъщност е астероид, при това необикновен, който идва от космоса извън нашата слънчева система.

За съжаление, междузвездният пътешественик беше открит от астрономите когато е на път да напусне Слънчевата система и да продължи пътя си във вселената, така че имаше относително малко време за да бъде проучен по-обстойно.

За да даде допълнителни данни за астероида, беше включен и Големият телескоп на Европейската Южна Обсерватория. Чрез него бяха проучени допълнително орбитата на астероида, неговия цвят, яркост и форма. Изненадата дойде именно от формата на астероида пътуващ между звездите. Тя се различава значително от тази на наблюдаваните досега астероиди. Формата на астероида, наречен  Oumuamua е като на дълга пура. Различен е и неговият цвят.

„Дължината на астероида е около десет пъти по-голяма от неговата широчина, цветът му е тъмно червен, подобен на други обекти извън нашата слънчева система. Липсва какъвто и да е признак за наличието на прах около него“, обяснява Карен Миич от Института по астрономия в Хавай. Според нея, дължината на астероида е около 400 метра, той е с изключителна плътност и вероятно е съставен от скали с високо съдържание на метал в тях, а върху него липсва каквато и да е вода или лед. Що се отнася до червеникавия му цвят, това би могло да бъде резултат от облъчване от космически лъчи, на които астероидът е бил изложен в продължение на милиони години, докато пътува в космоса.

Според НАСА, телескопите Хъбъл и Спицер все още следят астероида, който пътува със скорост от 38.3 км в секунда. Очаква се да премине през орбитата на Юпитер през май 2018 г., а през тази на Сатурн през  януари 2019 г.

Появата на подобен обект подсказва на астрономите, че те ще се нуждаят от още по-мощни телескопи от тези с които разполагат сега. Според Европейската Южна Обсерватория, откриването на подобни междузвездни астероиди ще зачести. За целта скоро ще бъде завършен нов телескоп на Обсерваторията, наречен Европейски Екстремно Голям Телескоп или Е-ELT. От своя страна и НАСА, заедно с Европейската космическа агенция и Канадската космическа агенция, изграждат Джеймс Уеб Космически Телескоп (JWST), който ще заработи през 2019 г.