Радиосигнали от Юпитер ще помагат в търсенето на живот

© David Hardy

Мощните радиосигнали, които генерира Юпитер, могат да бъдат използвани от учените за сканиране за наличието на океани на големите спътници на планетата. За това говорят резултатите от изследване, прието за публикуване в сп. Icarus.

Юпитер, най-голямата планета в Слънчевата система, има 63 известни естествени спътника, включително три гигантски ледени луни, които може да крият океани под замръзналата повърхност. Астробиолозите отдавна мечтаят за изследване на Европа, Ганимед и Калисто за възможна годност за живот. От трите луни според учените Европа има най-голям жизнен потенциал.

Данните от космическия кораб „Галилео“ са показали, че Европа има подповърхностен океан на дълбочина от 80 до 170 километра. За една от най-обещаващите техники на изследването за наличие на океан под повърхността на Европа например се смята проникващ през ледовете радиолокатор, който да търси границата между ледената кора и скрития океан, а също между океана и ядрото на Европа.