Разшифроваха рецепта срещу махмурлук от древен папирус

Специалисти по древногръцки език разшифроваха древни медицински рецепти в т.нар. Оксиринхски папируси, включително рецепта за махмурлук от II век.

Както станало ясно, в 1900-годишния папирус на „болните от пияна глава“ се препоръчва носенето на огърлица от листа на растението Ruscus racemosus L.

Преди на учените беше известно, че хората в древния свят са използвали това растение като лекарство срещу главоболие, но за ефективността му нищо не е известно, както и за това, помага ли то срещу махмурлук.

Сред разшифрованите рецепти се срещат и средства срещу хемороиди, язва, заболявания на венците и зъбите и дори описание на операция на очите без анестезия.

Общо учените успели да преведат 30 медицински папируса – всички те били открити в района на древноегипетския град Оксиринх още през 1896 г. от оксфордските учени Бърнард Гренфел и Артър Хънт. Папирусите били около 500 000, написани на различни езици – латински, гръцки, арабски – и обхващат периода от 50 г. от н.е. до средата на VI век.

С тяхното изучаване и публикуване се занимава Обществото за изучаване на Египет, базирано в Оксфорд. Ежегодно излизат нови сборници със заглавието The Oxyrhynchus Papyri.

Последното от отпечатаните издания съдържа 80 страници, в предисловието то е наречено „най-големия сборник на медицински папируси, публикувани някога“. Пускането на електронна версия на книгата е планирано за 30 април 2015 г.