Редактирането на генома – оръжие за масово унищожение

Националното разузнавателно управление на САЩ публикува годишния си бюлетин за Оценката на международната заплаха за сигурността и редактирането на генома е включено в него в раздела за оръжията за масово унищожение – заедно с ядрените ракети и химическото оръжие.

Параграфът, който се отнася за редактирането на генома, звучи така:

„Изследванията в областта на редактирането на генома, провеждани от страни с други нормативно-правни и етични норми в сравнение със западните страни, повишава възможния риск за създаване на вредоносни биологични вещества или продукти.

Вземайки под внимание широкото разпространение, ниската стойност и ускорените темпове на развитие на тази технология, нейното умишлено или случайно използване във вреда може да доведе до далечни икономически или други последствия, заплашващи националната сигурност.“

Ускорените темпове на развитието на генната модификация са станали възможни благодарение на развитието на технологията CRISPR/Cas-9. Учените вече са я използвали за значително изменение на известни физически черти на живите организми.

Например можем да си спомним и за изключително мускулестите животни, отглеждани в Китай, и за вече разрешените експерименти над човешки ембриони, които ще бъдат провеждани във Великобритания и отново в Китай. В САЩ засега такива изследвания са забранени със закон.

Фармацевтичните компании търсят нови пътища за доставка в организма на ензими, които редактират гените, но засега CRISPR може да се използва изключително с помощта на непосредствена инжекция. Пиер Миле, ръководител на отдела на ООН по осигуряване на превеждане в действие на Конвенцията за забраняване на биологичното оръжие казва за MIT’s Technology Review, че създаването на биооръжие сега е изключително трудна задача, тъй като тя изисква цяла редица най-разнообразни технологии.

И все пак фактът, че редактирането на генома сега е официално зачислено в оръжията за масово унищожение, говори минимум за следното: директорът на Националното разузнавателно управление на САЩ признава, че технологията за генна модификация се развива с изключително бързи темпове, а това значи, че дебатите за използването на CRISPR вече са излезли извън проблема с редактирането на генома на деца по дизайн на бъдещите родители.

Фокус