Революционната мисия на Джуно

• 9 август 2016 г. в 09:21 Последна промяна:
    9 август 2016 г. в 09:29

Юпитер е удивителна планета – огромна, имаща смъртоносен радиационен пояс и все още непроучена. Планетата има 318 пъти по-голяма маса в сравнение със Земята, a диаметърът й е над 142 000 км – по всички показатели една огромна планета. Сега има доста по-добри шансове тя да бъде проучена по-добра, след като 4 тонният космически кораб Джуно достигна орбита около нея на 4 юли.

Първите по-ясни образи от Юпитер обаче са на разположение на изследователите още от 2001 г., когато Касини, друг безпилотен кораб премина за кратко край Юпитер на път за Сатурн. Снимката на огромния Юпитер и на неговия фон луната му Йо, е заснета именно от Касини.

Йо има размер приблизително колкото нашата Луна и обикаля около Юпитер отново приблизително на същото разстояние като Луната около Земята.

Гигантският размер на Юпитер го прави труден за изследване. Силната гравитация и убийствена радиация, както и частиците бълвани от вулканите на Йо и движещи се с огромна скорост около Юпитер, са трудни за преодоляване пречки. Затова и мисията на Джуно може да се определи като революционна. Малко космически уреди ще имат шанса да са толкова близо до Юпитер.

По време на мисията си сондата ще се гмурне и под облаците на Юпитер, ще премине през радиационния колан на гигантската планета и ще направи снимки, които ще покажат състава на кората й и степента на нейната твърдост.

juno%20jupiter%20nasa

Данните за научни изследвания все пак ще са ограничени. Това е така, защото на Джуно няма радиоизотопни източници и атомни батерии, като тези на Касини, Галилео, Вояджър и др. минали край Юпитер космически апарати.

Електроенергията нужна за действието на Джуно се генерира не от плутоний 238, както беше при другите апарати, а от три слънчеви панела, всеки с големината на автобус. За да се избегне унищожаването им от радиацията, Джуно трябва да прави акробатични движения.

След като струващият 1 милиард долара Джуно завърши мисията си, той ще прекрати действието си влизайки в облаците на Юпитер, където ще бъде унищожен…