Рибари ще помагат в борбата с космическия боклук

© Michael Najjar

Днес инженерите търсят помощта на рибарите, за да защитят нашата планета от заплахата за падане на космически боклук.

Цялото ни околоземно пространство може да се сравни с голямо сметище, където на небезопасно разстояние от Земята се намират отломки от степени на ракети и излезли от строя апарати.

Учените не за първа година мислят как да изведат всички тези обекти на по-безопасно разстояние или да ги унищожат и някои проекти наистина учудват със своята изобретателност.

Японската космическа агенция (JAXA) съвместно с компанията Nitto Seimo, която изработва риболовни принадлежности, стартират проект по борба с космическия боклук с помощта на гигантска магнитна мрежа.

Първото изпитание на това оборудване е планирано за края на февруари 2014 година. Тогава ракета ще изведе на орбита специален апарат, конструиран от инженерите от университета на Кагава.

След като спътникът се озове в зададената точка, той ще спусне 300-метрова метална мрежа, която ще генерира магнитно поле за събирането на боклук. И отломките, и самата мрежа ще изгорят без остатък при влизане в атмосферата на Земята.

Заплахата от космическия боклук става все по-голяма с всеки ден. Специалистите от НАСА, Европейската космическа агенция и другите водещи световни космически държави все по-често сигнализират, че количеството отломки на близко разстояние от повърхността на Земята е достигнало критична точка. Скоро просто няма да можем да се промъкнем през тази пелена в Космоса или – още по-лошо – отломките ще започнат да падат върху главите ни.

Застрашени са не само спътниците на околоземна орбита и телескопите, но и самите хора – астронавтите на Международната космическа станция може да пострадат или дори да загинат от сблъсък с някой от летящите боклуци.

Вече сме писали за идеята на екип от университета на Колорадо да изтласкват най-опасните обекти от околоземното пространство, като го събират със статично електричество. Освен това швейцарски учени са разработили спътник прахосмукачка, който ще започне работа през 2018 година, ако изпитанията му минат успешно.

Вероятно космическите агенции няма да се ограничат само с един проект. Част от отпадъците ще бъдат хвърляни в атмосферата, други ще се извеждат далече от Земята. Остава да се надяваме, че до изпращането на орбиталните „чистачи“ отломките няма да навредят на планетата.