Риби си произвеждат „крем за слънце”

Wikimedia Commons
Димитър Димитров

Учени от щатския университет в Орегон са открили, че някои риби могат да произвеждат свой собствен „слънцезащитен крем“. Те копирали метода за евентуална употреба при хора, пише ScienceDaily.

В проучването, публикувано в списание eLife, учените открили, че рибата зебра може да произвежда  химикал, наречен гадусол (gadusol), който защитава от UV радиация.

Изследователите успешно повторили метода, който рибите използват, като отделили правилните гени в дрожди. Откритията отворили вратите за промишлено производство на гадусол за кремове за слънце и антиоксиданти във фармацевтични продукти.

„Фактът, че веществото се произвежда от риби и други животни като някои птици, означава, че е безопасно да бъде приемано под формата на хапчета“, казва професор Тайфо Махмуд (Taifo Mahmud), водещ автор на изследването. Въпреки това ще има нужда от още тестове да се провери как гадусолът се абсорбира, разпространява и метаболизира в тялото, за да се провери ефикасността и безопасността му.

Гадусолът първоначално е открит при хайверната треска и оттогава е намерен в очите на скаридите, яйцата на морските таралежи, водни гъби и в латентните яйца и новоизлюпилите се ларви на морските скариди. Преди се е смятало, че рибите могат да получат този химикал само чрез начина си на хранене или чрез симбиозна връзка с бактерии.

Морските организми в плитката част на океана и по рифовете са обект на постоянно и непрощаващо слънчево лъчение. Гадусол и свързаните с него съединения предизвикват голям научен интерес заради умението си да защитават от щети върху ДНК, предизвикани от ултравиолетови лъчи. Има доказателства, че земноводните, влечугите и птиците могат да произвеждат гадусол, а този генетичен процес не се проявява при хората и другите бозайници.

Екипът изследвал съединения, подобни на гадусол, които се използват при лечението на диабет и гъбични инфекции.  Вярвало се е, че общият за всички биосинтетичен ензим EEVS присъства само в бактерии. Учените били изненадани да разберат, че риби и други гръбначни притежават подобни гени като тези, които кодират EEVS.

Учените проявили гена от риба зебра в ешерихия коли и анализът подсказал, че рибите комбинират EEVS с друг протеин, чието произвеждане може да е предизвикано от светлината. За да проверят дали наистина е така, учените преместили гените в дрожди и ги накарали да работят, за да видят какво ще стане. Това потвърдило произвеждането на гадусол. Успешният експеримент с дрожди проправя пътя към комерсиализация.

Освен че предоставя ултравиолетова защита, гадусол също може да играе ролята на антиоксидант и може да участва като защита при стресови реакции в ембрионалното развитие.

„В бъдеще може да е възможно да използваме дрождите за произвеждане на големи количества от това природно съединение за слънцезащитни хапчета и лосиони, както и за различни козметични продукти“, завършва професор Махмуд.

Животни · Природа