Рос 128b, една от най-близките до Земята екзопланети може да се окаже прилично място за живот

Ивайло Красимиров

Рос 128b (Ross 128b), която се намира само на 11 светлинни години от нашата планета, вероятно е скалист свят с умерен климат, открива ново проучване.

„Въпреки че Рос 128б не е близнак на Земята и все още има много неща, които не знаем за потенциалния му геоложки състав, успяхме да потвърдим аргумента, че е планета с умерена температура, която потенциално може да има течна вода на повърхността си“, казва авторът на изследването Диого Суто, от Националната Обсерватория в Рио де Жанейро, Бразилия.

Рос 128б развълнува и заинтригува астробиолозите след като беше открита миналата година. Планетата изглежда че попада в така наречената „обитаемата зона“ на своята звезда – това е диапазонът от разстояния до звездата, където може да съществува течна вода на повърхността на планетата. Рос 128б обикаля малка звезда, тъмно червено джудже, а планетата завършва една обиколка на своята звезда на всеки 9.9 дни на Земята.

Първоначалните оценки също така показват, че Рос 128b има маса около 1,35 пъти по-голяма от тази на Земята и затова има добри шансове да бъде скалиста, точно както нашата собствена планета.

Новото изследване засилва ентусиазма на учените. Изследователите са анализирали звездата на Рос 128b, позната като Ross 128, използвайки програмата свързана с Galactic Evolution Experiment (APOGEE) на Sloan Digital Sky Survey, който е спектроскопичен инструмент, инсталиран на телескоп в Ню Мексико.

„Способността на APOGEE да измерва близката инфрачервена светлина, където Ross 128 е най-ярка, беше ключова за това проучване“, казва съавторът на изследването Йохана Теске от института „Карнеги“ във Вашингтон. „Това ни позволи да разгледаме някои характеристики на Рос 128б, показващи близостта й със Земята.“

Данните от APOGEE разкриват изобилието на редица ключови за наличието на живот елементи в Ross 128, включително въглерод, кислород, магнезий и желязо. Тъй като звездите и техните орбитални планети обикновено имат същия състав от елементи, тази информация разкрива някои ключови характеристики и за Рос 128b.

Масата на Рос 128b, предполага, че радиусът на планетата е около 1,7 пъти по-голям от този на Земята. Това е грубият праг, отвъд който световете имат значителна газова обвивка – което означава, че Рос 128b вероятно е скалиста, а не газова планета.

В допълнение, наблюдаваното от червеното джудже съотношение на желязо към магнезий показва, че ядрото на Рос 128b е по-голямо от това на Земята, твърдят изследователите.

Екипът също така е определил, че температурите в или около „повърхността“ на звездата са около 3000 градуса по Целзий. Изследователите са използвали тази информация заедно с радиуса и орбиталното разстояние на Рос 128b, за да разберат колко звездна енергия получава планетата и следователно колко горещо е на повърхността на планетата.

Данните показват, че Рос 128б вероятно има „равновесна температура“ от около 21 градуса С. Това обаче не трябва да се разглежда като категорично установено, защото температурите на планетите зависят в голяма степен и от състава и дебелината на тяхната атмосфера, а природата и състава на въздуха на Рос 128b е пълна мистерия.

Проучването е публикувано в The Astrophysical Journal Letters.

Ако екзпопланетите представляват интерес за вас можете да видите книгата Exoplanets. През последните няколко години се наблюдава невероятна експлозия в познанията ни за Вселената. От стартирането си през 2009 г. сателитът Кеплер откри повече от две хиляди екзопланети или планети извън нашата слънчева система. Още по-забележително от самото количество екзопланети е тяхното разнообразие.

В книгата астрономът Майкъл Съмърс и физикът Джеймс Трефил изследват тези забележителни скорошни открития: планети, въртящи се около пулсари, планети, изработени от диамант, планети, които са предимно вода, и многобройни измамни планети, които се скитат през пустотата на пространството. Тази завладяваща книга разкрива последните открития и твърди, че невероятното богатство и сложност, които откриваме, налага промяна в нашите мисловни парадигми. Накратко, трябва да променим начина, по който мислим за Вселената и за нашето място в нея, защото е по-странно и по-интересно, отколкото бихме могли да си представим.