Русия иска да построи обсерватория на Луната

Ивайло Красимиров

Съветът по космоса на Руската академия на науките (РАН) утвърди параметрите на научно-изследователската работа във връзка с планираното построяване на обсерватория на Луната, предаде ТАСС. Това съобщава в. „Известия“, позовавайки се на протокол от заседание на съвета.

„Предложено е научно-изследователската работа да бъде извършена през 2016-2017 г., като за целта ще бъдат отделени 12 милиона рубли“, се казва в съобщението. „В резултат трябва да бъде създадена програма за космически изследвания от обсерватория на лунната повърхност.“ Експерти са на мнение, че строежът на подобна обсерватория ще започне не по-рано от 2035 г.

По данни на вестника, учени планират космически изследвания с помощта на радиотелескоп в нискочестотния обхват и оптични наблюдения на Слънцето и Земята. С разработката на проекта ще се заеме Институтът за космически изследвания на РАН в сътрудничество с Астрономическия център на Физическия институт „Лебедев“ на РАН и Държавния астрономически институт „Щернберг“.

Построяването на лунната обсерватория е свързано с третия етап от програмата за усвояване на естествения спътник на Земята. Въпросната програма е представена в „Концепция на руската лунна програма“, която е разработена от РАН, Роскосмос и Московския държавен университет и включва пилотирана експедиция до Луната с последващо построяване на обитаема база и обсерватория. (БТА)