Руски милиардер иска да изпревари НАСА за Енцелад

Ивайло Красимиров

Ако се интересувате от търсенето на извънземен живот, най-вероятно знаете, че през последните месеци замръзналата луна на Сатурн, Енцелад е многообещаващ обект в това отношение. Оказа се, че замръзналият океан покриващ повърхността на спътника на Сатурн има топла вътрешност и под замръзналата повърхност водата дава вероятно отлични възможности за развитие на някакви форми на живот.

Много учени вече смятат, че ако има извънземни форми на живот в нашата слънчева система, то Енцелад е едно от най-вероятните места за това. НАСА планира  да изпрати космически апарат към Енцелад, но сега става ясно, че руски милиардер ще се опита да изпревари американската космическа агенция и да финансира сонда за проучване на Енцелад.

Това е Юри Милнер, който всъщност не е чужд на космическите изследвания и вече е инвестирал над 100 милиона долара за проучване на Алфа Кентавър, най-близката слънчева система до нашата. Сега усилията му ще бъдат насочени към проучване на Енцелад.

Милнер обяви плановете си да проучи големите гейзери, които изхвърлят затоплена вода близо до южния полюс на луната на Сатурн. Според Милнер, НАСА ще се подготвя да изпрати сонда към Енцелад поне десетилетие, а той иска да изпрати относително евтин  апарат към спътника на Сатурн, за да разбере повече за водата в тази част от замръзналата луна.

Според редица учени има възможност водата на Енцелад да е подобна като съдържание на земните океани, а колкото по-дълбоко се намира тя към ядрото на Енцелад, толкова по гореща става.

В момента НАСА разработва две  потенциални мисии до Енцелад, но все още няма финансиране за нито една от тях. Ако Агенцията някога  изпрати сонда към замръзналия Енцелад, това наистина ще бъде отдалечено във времето. Милнер се надява по-евтиния негов вариант на сонда да помогне да се засили интереса към Енцелад и да достави повече данни за спътника на Сатурн, които да принудят големите световни космически агенции да изпратят сериозни проучвателни апарати към него.

Трудно е да се предсказва дали мисията на Милнер ще успее, още по-малко да се предполага дали тя ще достави данни за възможен живот в океана на Енцелад.