САЩ и Русия подписаха споразумение за Международна космическа станция 2

Ивайло Красимиров

НАСА и Роскосмос  подписаха споразумение, показващо намеренията на двете космически агенции съвместно да изградят нова космическа станция, която да бъде в орбита около Луната. Това е ключова стъпка към бъдещ полет към Марс, планиран и от НАСА и от руснаците. Все още не е известен пълният текст на споразумението и е трудно да се определи как точно двете агенции ще си сътрудничат, нито сроковете предвидени за това сътрудничество.

Проектът на НАСА за бъдещ полет към Марс през станция обикаляща около Луната е наречен „порта към дълбокия космос“ (deep space gateway) и за него бе съобщено в началото на тази година. Космическите кораби ще пътуват и ще се свързват с новата станция както досега го правеха и с Международната космическа станция, която обикаля около Земята от 1998 г.

Най-вероятно новата станция ще бъде сглобена от модулни секции в космоса. Отделните части ще бъдат транспортирани до орбитата на която ще бъде станцията, с новите тежкотоварни космически кораби, които НАСА вече строи и тества.

Бъдещата космическа станция ще бъде много важен елемент, както при евентуален полет до Марс, така и при ново кацане на Луната, като НАСА е обявила и двете цели за приоритет за следващите десетина години. Станцията може да бъде изходна база и за полет до някои астероид, каквито планове също има.

Според плановете на НАСА до края на 2020 г. на станцията трябва да има екипаж, който ще престои на нея една пълна година.
Сега съществуващата Международна космическа станция включва освен НАСА и Роскосмос, също Европейската космическа агенция, както и космическите агенции на Япония и Канада. От подписаното споразумение между американците и руснаците не става ясно дали и как тези страни биха участвали в изграждането на новата станция, която ще бъде на орбита около Луната.

Много е вероятно освен изброените страни, в новият проект някакво участие да вземат и Индия, Китай, Бразилия и Южна Африка, които имат споразумение за сътрудничество в космическата област с Русия.