Седем планети в Млечния път може да крият живот

©PHL @ UPR Arecibo, ESA/Hubble, NASA

На седем планети в Млечния път, извън пределите на Слънчевата система, може да има живот, както смятат учени в амбициозен проект по каталогизиране (Habitable Exoplanet Catalog) на потенциално обитаемите светове. Това са Gliese 581d, HD 85512b, Kepler 22b, Gliese 667Cc, Gliese 581g, Gliese 163C и HD 40307g.

Каталогът отбеляза първата си годишнина с твърдението, че е надвишил очакванията в търсенето на планети, подобни на нашата.

Водещият учен на изследването Абел Мендес от университета на Пуерто Рико твърди, че неговият екип се е надявал да добави една или две подобни планети в първата година на проекта.

Постепенно учените подобряват методите за търсене на планети извън Слънчевата система, темповете на откритията се увеличават, а високата точност на телескопа в Чили и орбиталния телескоп „Кеплер” помагат на учените да откриват нова екзопланета почти всеки месец.

Общо са открити 80 екзопланети с размери, аналогични на тези на Земята, но само някои от тях са на „точното” разстояние от своите звезди (в т.нар. обитаема зона), за да има на тяхната повърхност вода в течно състояние, а следователно – и живот.

Каталогът използва такива оценки за обитаемост като индекса на подобие на Земята (ESI), местоположение в „обитаемата” зона (HZD), глобален първичен индекс на обитаемост (GPH) и система за класификация и сравнение със Земята в миналото и настоящето.

Следващата година програмата за търсене ще бъде разширена с нови модели и анализи, които се очаква да разгледат тези планети с помощта на нови системи за визуализация и оценка на тяхната обитаемост.