Сензационно: откриха човешки останки в потънал преди 2000 години кораб

Ивайло Красимиров

Изключително рядка находка: в потънал преди повече 2000 години кораб учените откриха човешки кости. Самият кораб е известен от преди това по съвсем други причини.

Откритието представлява малка сензация. 2 хиляди години е предполагаемата възраст на човешките кости, открити от археолозите в останките на потъналия кораб край гръцкия остров Антикитера.

Скелетът е намерен на 31 август при гмуркане, съобщава Woods Hole Oceanographic Institution. Останките на кораба, поради своите размери, са известни като „Античния Титаник“. Корабът обаче е по-известен с друго: тук е открит прочутият механизъм от Антикитера. Мистериозният апарат е намерен преди повече от 100 години.

Сега изненадващо към цялата история се добавя и човешки скелет. Да се намерят човешки останки в морето е нещо изключително рядко. Обикновено водите отнасят телата, а рибите свършват всичко останало. Рядко може да се открият човешки останки запазени с десетилетия, още по рядко със столетия.

Такова нещо досега не сме виждали,

казва Брендън Фоли пред Nature News. Той е морски археолог към частния изследователски институт в Масачузетс и води проучванията в Гърция.

Учените сега се надяват, че успеят да извадят ДНК проби от намерените кости. Те биха могли да дадат някакви насоки за произхода на скелета, а също и за античния търговски кораб, потънал при буря някъде в периода 85 – 60 г. преди Христос.

„Костите не изглеждат така, сякаш са на 2000 години“, казва Ханес Шрьодер, датски експерт по ДНК анализи. Сега се очаква съгласието на гръцкото правителство за провеждането на ДНК тестовете. Учените се надяват да извлекат информация за цвета на косата и очите на покойника, както и за географския регион, от който произхожда.

Останките на кораба са открити още през 1900 година от гмуркачи. На борда му се намирали скъпи статуи. Първоначално археолозите не обърнали внимание на някакъв предмет от корозирал метал. Чак по-късно в атинския музей започнали да го почистват и открили зъбни колела и други детайли, по които разбрали че са попаднали на прочутия днес механизъм от Антикитера, за който се смята, че е първият компютър в историята на човечеството.