Шансовете комета да се сблъска с Марс намаляват

© NASA, Ian O.Neill/Discovery

Вероятността комета да се сблъска с Марс през октомври 2014 година вече не е толкова голяма, колкото се смяташе.

През януари т.г. Робърт Макнот от австралийската обсерватория Сайдинг Спринг (Siding Spring Observatory) откри комета, която получи обозначението C/2013 A1. Впоследствие специалистите от обсерваторията Стюард в Аризона (Steward Observatory) провериха предишните си данни и откриха изображение на кометата от 8 декември 2012 г. Така учените успели да изчислят траекторията на обекта.

Астрономите стигнали до извода, че на 19 октомври 2014 г. кометата C/2013 A1 ще мине толкова близо до Червената планета, че може да се сблъска с нея.

Проблемът е в това, че поради краткия период на наблюдение (по-малко от три месеца) е трудно да се направи точна прогноза. Затова учените са продължили да следят обекта и наскоро са намалили шансовете му за сблъсък с Марс от 1:8000 до 1:120 000.

Независимо от това C/2013 A1 все още може да засегне лицето на Червената планета – кометата ще прелети прекалено близо до нея. Според данните, събрани на 7 април 2013 г., разстоянието от кометата до Марс ще бъде 110 000 км.

Добре ли е това, или не, засега и самите учени изпитват смесени чувства.

От една страна, на астрономите се предоставя уникалният шанс да видят сблъсък на комета със съседна на Земята планета (преди подобен катаклизъм е наблюдаван на доста по-далечния газов гигант Юпитер).

Изследователите ще получат възможност да изучат всички протичащи процеси – как се променя атмосферата, какво се случва с повърхността, как взаимодействат с веществата на планетата органичните вещества, които често се съдържат в кометите, може ли сблъсъкът да спомогне за зараждането на живот. След катаклизма към Марс може да бъде изпратена научна пилотирана мисия.

От друга страна, подобна проява на „немилост” от Космоса по-скоро ще погуби всички апарати, изучаващи Марс, и може да бъде опасна за жителите на Земята.