Шансът на Енцелад да има живот се увеличава, според нови изследвания

© NASA/ JPL-Caltech/Space Science Institute
Ивайло Красимиров

Енцелад, една от луните на Сатурн, е водещ кандидат в търсенето на извънземен живот в нашата слънчева система. Ново проучване подобрява степента на вероятност на луната да има някаква форма на живот.

Учените са открили, че при условията на Енцелад, могат да живеят и да се развиват микроби, известни като метаногенни аркаи, които да произвеждат метан от въглероден двуокис и водородни газове.

Изследователите предполагат, че геохимичните реакции в скалистото ядро на Енцелад биха могли да произведат достатъчно метан, за да поддържат живота на такива микроби. Това, според тях, дава шанс за  наличие на хипотетична екосистема за такъв живот на луната на Сатурн.

За да стигне до тези заключения, изследователският екип, ръководен от Саймън Ритман от Университета във Виена, използва уникални газови композиции и лаборатория, в която пресъздава средата, която се предполага, че съществува на Енцелад. След това учените култивират три различни вида микроскопични организми в тази среда.

Изследователите установяват, че сред видовете, които се отглеждат, Methanothermococcus okinawensis е способен да произвежда метан, въпреки наличието в околната среда на съединения, инхибиращи растежа.

Резултатите на проучването са публикувани в списание Nature.

Енцелад

Под ледената кора на Енцелад се крие огромен океан, а в южния му полюс има хидротермална дейност. Този спътник от Сатурн също натрупва топлината от триене със Сатурн и е дом на множество съединения, които също са често срещани на Земята – молекулярен водород, метан, въглероден диоксид.

Бъдещите мисии за наблюдение на луната на Сатурн биха могли да използват тези изследвания при търсене на потенциален живот, като съберат най-подходящите данни. Много организации, включително НАСА, обмислят възможността да достигнат Енцелад, за да извършат преки наблюдения.

Джефри Марси, пенсиониран професор по астрономия в калифорнийския университет Бъркли казва пред изданието Astrowatch, че такива мисии няма дори да се нуждаят от кацане, за да събират нужната информация. Просто космически кораб, преминаващ през многото газови петна на Луната, може да събере достатъчно проби, за да направи съответните връзки.

Научаваме все повече за ледените водни светове в нашата слънчева система и от това, което знаем, изглежда все по-вероятно Енцелад да е приютил познати или непознати форми на живот. Разбира се, не можем да знаем със сигурност това, докато космическа сонда не пристигне на луната на Сатурн, но дотогава подобни изследвания ще натрупват достатъчно информация, която да помогне на мисията да бъде успешна.