Ще се отбиваме до Луната на път за Марс

© NASA/ JPL
Димитър Димитров

Изпращането на хора до Марс може и да не изисква пълен резервоар с гориво. Ново проучване на Масачузетския технологичен институт (MIT) показва, че апаратите, които ще ни водят до Марс, може да са значително по-леки ако презареждаме на Луната.

Предишни изследвания са показали, че в някои лунни кратери има почва и воден лед, които могат да бъдат добивани и превръщани в гориво. Ако притежаваме такава технология до времето, в което се провеждат пилотираните мисии до Марс, то теглото на цялата космическа мисия може да бъде намалено с до 68%.

Групата изследователи разработили модел за определяне на оптималния маршрут до Марс, като взели предвид наличието на ресурси и бъдещата инфраструктура на Луната. Целта на сложните изчисления е да се намали максимално теглото на космическите апарати, които ще ни заведат на червената планета.

Най-ефикасният вариант се оказал изстрелване на космическия кораб от Земята с точно толкова гориво, колкото ще му е нужно да излезе в орбита. Фабрика за производство на гориво на повърхността на Луната ще изпрати контейнери с гориво в Космоса. Те ще навлязат в гравитационната орбита и ще бъдат взети от екипа, запътил се към Марс.

Оливиер де Уек (Olivier de Weck), който е професор по аеронавтика и астронавтика в MIT, казва, че планът се различава от първоначалния на НАСА.

„Това много противоречи на установения план за отиване до Марс, който включва директен полет дотам, като целият товар се носи от началото“, казва де Уек. „Идеята за отбиване до Луната е… много неинтуитивна. Но от гледна точка на оптималността в дългосрочен план това ще е много достъпен вариант, защото няма да има нужда да носим всичко от Земята.“

„Нашата крайна цел е да колонизираме Марс и да установим постоянно и самоподдържащо се човешко присъствие“, добавя Такуто Ишимацу (Takuko Ishimatsu), чиято докторска дисертация е послужила за съставянето на модела. „Но също толкова важно е да „павираме път“ в Космоса, за да можем да се придвижваме между различни космически тела на достъпна цена.“

„Моделът за оптимизация показва, че Луната може би ще играе главна роля в придвижването ни до Марс и обратно“, добавя Де Уек. „И преди е имало намеци за това, но това е първото проучване, което доказва математически, че това е правилният път.“

Резултатите от изследването са публикувани в сп. Journal of Spacecraft and Rockets.

Phys.Org