Скали на Марс може да съдържат важни улики за наличието на някогашен живот

Делта на кратера Джезеро - добре запазена делта на древна река на Марс. NASA/JPL-Caltech/MSSS/JHU-APL

Богатите на желязо скали, които се намират в близост до древните езера на Марс, биха могли да съдържат жизненоважни доказателства за това, дали животът някога е съществувал на Червената планета, според ново проучване публикувано в Journal of Geophysical Research.

Международен екип от изследователи, ръководен от учени от Университета в Единбург предполага, че тези скали трябва да бъдат първостепенни цели за предстоящи мисии – като например Марс 2020 Rover на НАСА – предназначени за търсене на признаци на живот. Този живот, ако съществува, вероятно ще бъде под формата на микроби, смятат учените.

Въпросните скали са се образували преди три до четири милиарда години на дъното на старите легла на езеро, когато на повърхността на Марс е имало изобилие от вода, а климатът е бил по-топъл. Съставът на скалите е от компактна кал и глина, като същевременно са богати на желязо и силициев диоксид, което може да помогне за запазването на вкаменелости.

Самите скали са по-добре запазени от тези на подобна възраст на Земята, защото коравата кора на Марс не съдържа плочи като тези, които се намират на нашата планета. На Земята тези тектонични плочи се движат, един процес, който може да унищожи скалите и вкаменелостите запазени в тях.

За целите на своя проект учените са направили и преглед на статиите, изследващи вкаменелостите на Земята, като същевременно са проучили констатациите от експерименти, които възпроизвеждат условията на Марс, както и данните събрани от миналите мисии изучавали Марс.

„Използваме неотдавнашни резултати от изследванията на процесите на фосилизация на Земята, както и от геоложки проучвания на Марс от роувъри и космически сонди, за да изберем най-подходящите цели за бъдещи мисии към Марс“, пишат авторите.

„Стигнахме до заключение, че камъни богати на силициев двуокис и желязо, понастоящем предлагат най-добрата надежда за намиране на вкаменелости върху Марс и трябва да бъдат проучени приоритетно“.

Констатациите биха могли да помогнат за идентифициране на районите за кацане на бъдещи мисии и на най-важните места подходящи за събиране на скални образци.

„Има много интересни скални и минерални оголвания на Марс, където бихме искали да търсим вкаменелости, но тъй като не можем да изпращаме роувъри на всяко от тях, ние се опитваме да подредим по приоритети най-обещаващите, въз основа на най-добрата налична информация“, казва Шон Макмейън от Университета в Единбург.

Тази статия е публикувана в Newsweek.