Скални рисунки в испанска пещера са едни от най-хубавите в Европа

Grupo ADES / Diputación de bizkaia

В Испания, която вече притежава така наречената Сикстинска капела на палеолитното изкуство (пещерата Алтамира), е открита още една изключителна колекция от скални рисунки от тази епоха.

Около 70 изображения на животни са открити в пещерата Атксура едва сега, макар че самата пещера е известна от 1929 година, а първите изследвания тук са провеждани през 30-те години на ХХ век.

Но от входа до рисунките има около 300 метра, а достъпът е изключително затруднен, което затруднявало изследванията, съобщава Associated Press.

Grupo ADES / Diputación de bizkaia

Освен това проблемите с достъпа означават, че обикновени посетители едва ли ще имат достъп до „експозицията“. Впрочем местните власти се надяват да направят 3D демонстрация.

Археологът Диего Гарате казва, че новата находка позволява на Атксура да влезе в „Шампионската лига“ на наскалната живопис. Освен това според изследователя пещерата попада в списъка на 10-те най-красиви в Европа.

На изображенията, които датират от 12 500–14 500 години, са представени коне, биволи, кози и елени. Според Гарате едно изображение на бивол, поразен от копия, е особено впечатляващо. Такива рисунки са доста разпространени, но обикновено на тях животното е прободено от четири-пет копия, докато тук копията са около 20.

Grupo ADES / Diputación de bizkaia

Отчитайки разнообразието и качеството на рисунките, както и трудното стигане до тях, учените са стигнали до извода, че Атксура, както и Алтамира, е изпълнявала функциите на ритуално място или на светилище.