Скрита камера в пирамидата на Снофру

Wikimedia Commons

Френски археолози са приложили така наречения мюонен скенер за търсене на кухини и тайни стаи в египетските паметници на архитектурата и са открили тайна камера в пирамидата на Снофру, става ясно от доклад на Министерството на антиките на Египет.

Всяка секунда в горните слоеве на земната атмосфера се образуват милиони мюони – заредени частици, възникващи в резултат на сблъсъци на космически лъчи с молекулите на газовете във въздуха. Тези сблъсъци ускоряват мюоните до почти светлинни скорости, благодарение на което те могат да проникват на десетки и стотици метри в дълбините на планетата. Всеки квадратен метър от повърхността на Земята, както показват изчисленията, поглъща около 10 000 такива частици.

Френските археолози и физици от Министерството на атомната енергия на Франция, съвместно с японски учени днес работят над приспособяване на телескопи, способни да „виждат“ подобни мюони, за търсенето на кухини и секретни помещения в паметниците на архитектурата от древността. С разрешението на египетското правителство те също провеждат подобни експерименти в пирамидите и гробниците на древните фараони от декември миналата година.

Тази методика работи много просто – потокът мюони се забавя във въздуха и в празно пространство е много по-бавен, отколкото при преминаване през дебелината на скали или земята, което позволява да се търсят тайни стаи.

Използвайки подобен подход и специални фотоплаки, чувствителни към мюонното лъчение, учените са получили първата „рентгенова“ снимка на пирамидата на Снофру – едно от първите съоръжения от такъв тип в Древен Египет, и са потвърдили, че в нея наистина има тайна камера.

Тя е разположена на 18 метра над вече откритата камера в тази пирамида, но учените все още не са открили тунел към нея – мюонният поток е прекалено слаб, за да „види“ коридор за времето, в което мюонният скенер е работил в пирамидата.

Сега френските археолози и техните египетски колеги продължават да работят в пирамидата на Снофру и се готвят за провеждането на аналогични изследвания в пирамидите в Гиза и в гробницата на Тутанкамон, където учените вече проведоха предварително издирване на тайната гробница на царица Нефертити миналата година.

Учените очакват, че първите данни за пирамидите в Гиза ще бъдат получени в началото на юли, когато мюонните фотоплаки ще натрупат достатъчно количество сблъсъци с „космически“ частици.