Следи от цунами на Марс

TheVendor101/YouTube

Учените са открили на Марс следи, че преди около 3,5 млрд. години в океаните на Червената планета е имало мощни цунами, значително променили облика на техните брегове, става ясно от статия, публикувана в изданието Scientific Reports.

„Повече от 25 години не можехме да обясним защо на Марс, ако на него наистина е имало океани, няма никакви ясни следи от брегова линия, очертаваща положението на тези океани. Нашето откритие дава просто обяснение на това – честите цунами и свързаните с тях наноси са „изгладили“ бреговете на марсианските океани“, казва Алексис Родригес (Alexis Rodriguez) от Планетологичния институт в Тусон (САЩ).

Родригес и колегите му са извършили това невероятно откритие, изучавайки наноси в северната част на Арабската равнина и на разположената наблизо равнина на Хрис, където в миналото вероятно се е намирало дъното на океан, покриващ голяма част от Северното полукълбо на Марс.

Следи от цунами на Марс. Снимка от сондата MRO. © Alexis Rodriguez

Като изучили снимки на тези равнини, получени от инфрачервената камера THEMIS на борда на сондата Mars Odyssey, учените забелязали нещо необичайно – техните краища били покрити от два слоя наноси, един от които, по-древният, се състоял от големи камъни и други каменисти породи, а вторият, по-младият – от пясък и глина.

Подобни наноси имало само в тези части на равнините, които са били разположени до необичайни „канали“, чието съществуване отдавна озадачава учените. Тяхната необичайност се заключава в това, че водата по тях, съдейки по характера на наносите на тяхното дъно, не е текла надолу по склоновете на хълмовете към предполагаемия океан, а нагоре.

Изучавайки техния състав и структура, учените се натъкнали на обяснението защо водата е текла нагоре и защо наносите не се срещат навсякъде. Както разказва Родригес, неговият екип открил в каналите големи залежи на воден лед и множество големи камъни, които еднозначно сочели феномена, който ги е породил – мощни цунами. Според учените те оставят подобни следи по бреговите линии на Земята.

Карта от бреговата линия на океана на Марс и наносите, свързани с цунами. © Alexis Rodriguez

„Подобни цунами може да са били предизвикани от падането на болиди, които според изчисленията трябва да са пораждали кратери с диаметър 30 километра на дъното на океаните на Марс на всеки три милиона години. Затова може да се каже, че цунамите на Марс са били често явление“, добавя Томас Плац (Thomas Platz), колега на Родригес.

Каналите, прокопани от цунамите, и свързаните с тях брегови наноси според учените трябва да са една от главните цели за бъдещите марсоходи на НАСА и човешките експедиции на Марс – в тях, според Родригес и колегите му, могат да се крият следи от марсиански органични и други вещества, способни да разкажат дали океанът на Червената планета е бил обитаем, или не.