Смърт във вида, в който я познаваме, не съществува

robertlanzabiocentrism.com

В САЩ излезе книгата „Биоцентризъм: живот и съзнание – ключове към разбирането на истинската природа на Вселената“. Според „космическата“ теория на Робърт Ланза, автор на книгата, смъртта не съществува в този вид, в който ние я разбираме.

Според теорията на Ланза смърт няма, тя е илюзия, която живее във въображението на човека. Тя възниква, понеже човек се отъждествява с тялото си, следователно си мисли, че умира заедно със своята обвивка.

Но Ланза смята, че съзнанието съществува извън времето и пространството, то може да се намира на всяко място, а това значи – и извън тялото на човека. Тази теория се вписва в основите на квантовата механика, според която всяка частица може да се окаже на всяко място, а дадено събитие може да се развива по няколко (дори най-многобройни) сценария.

Идеята на Ланза се определя от това, че той вярва в съществуването на множествени вселени. Така, ако човек умре в една от вселените, той продължава да живее в друга, която поглъща съзнанието.

Идеите на Ланза са добили голяма популярност. Потребителите в социалните мрежи го цитират и често споделят неговата теория. „Времето не е абсолютна реалност, то е аспект от нашето съзнание“, цитира учения потребител на Twitter.

Ланза дори е наричан гениален учен, който е открил „ключ към Теорията на всичко“. „Тази книга много промени възгледите ми за живота и смъртта“, пише друг потребител.

Робърт Ланза е специалист по регенеративна медицина и научен ръководител на компанията Advanced Cell Technology, професор в университета на Уейк Форест. Негова е идеята за изследванията в областта на стволовите клетки, той е успял дори да клонира няколко изчезващи вида животни. Но преди няколко години Ланза се увлякъл по физиката, квантовата механика и астрофизиката. След това създал теорията на новия биоцентризъм.

Концепцията за биоцентричната Вселена е предложена от Ланза през 2007 година. Ученият смята, че бъдещите експерименти, по-конкретно по мащабна квантова суперпозиция, ще потвърдят или опровергаят неговата теория.

Сред привържениците на „космическата“ теория на Ланза има последователи не само сред читателите на неговата книга, но и сред учените. Идеята за вечно съществуване на човешкото съзнание е популярна сред учените, следващи концепцията за Мегавселена.

Проф. Стюарт Хамероф от Аризонския университет например е сигурен в съществуването на вечната душа. Такова заявление той направи през 2014 г. Според учения човешкият мозък може да се сравни с квантов компютър, като информацията на него се явяват душата и съзнанието. Така информацията може да се предава и след смъртта на човешкото тяло.

Идеята, че съществуват паралелни светове, ни е известна най-вече от теорията на Хю Еверет.

Игнорирана в продължение на много години от момента на появата си през 1957 г., интерпретацията за паралелните светове набира популярност в последните десетина години.

През 1980 г. Андрей Линде, бивш служител на Физическия институт „Лебедев“, а днес професор от Станфордския университет, е доразвил теорията за множественост на света.

Ученият строи своите съждения на базата на модел на Големия взрив, в резултат на който е възникнал мълниеносно разширяващ се мехур – зародиш на Вселената. Но ако съществува една Вселена, защо да не съществуват и други?

Въз основа на този въпрос Линде е създал модел, в който инфлационни (раздуващи се) вселени възникват непрекъснато, отблъсквайки се от своите родителки.

Гледна точка