Спомените може да се предават по наследство

Учени от университета Емори в Атланта (САЩ) изясниха, че спомените и опитът, придобити през живота, се предават на следващото поколение чрез химични изменения, протичащи в ДНК.

В хода на изследване, публикувано в изданието Nature Neuroscience, биолозите научили мишки да се страхуват от мириса на череши, използвайки електрошок, преди да им позволят да се размножават.

Появилото се в резултат потомство демонстрирало устойчива реакция на страх от мириса на череши – независимо че нито веднъж не се били сблъсквали с тази миризма по-рано. Следващото поколение гризачи показало точно същото поведение, като ефектът се съхранявал дори ако мишките били заченати чрез изкуствено оплождане.

В главния мозък на обучените мишки и тяхното потомство били открити структурни изменения в областите, използвани за откриване на миризми. В ДНК на животните също били установени химични изменения, известни като епигенетично метилиране на гена, отговорен за откриването на миризми.

Всичко това свидетелства, че спомените и преживяванията се предават от мозъка в генома, което позволява те да се предават на следващото поколение.

Резултатите от изследването може да помогнат да се обясни, защо хората понякога страдат от привидно ирационални фобии – както става ясно, това може да е свързано с унаследен опит от предците.