Странното поведение на звездата KIC 8462852: причината не е извънземна мегаструктура

NASA
Ивайло Красимиров

Колкото и вълнуващо да е обяснението с „извънземната мегаструктура“, то става все по-малко вероятно. Друга теория, която не е свързана с извънземни, дава възможно обяснение за странните светлинни сигнали, идващи от KIC 8462852. Изследователи от Колумбийския Университет смятат, че звездата може да е погълнала планета. А странното мигане, което се вижда на телескопите? То може да е причинено от останки на планетата или нейни луни, които регулярно блокират светлината на звездата.

Като предполагат, че това е причината, която стои зад необичайните светлинни модели, долавяни от KIC 8462852, учените изчисляват, че предполагаемата колизия между двете космически тела се е случила преди около 10 хиляди години. Увеличеното светене се дължи на освободената енергия от звездата след консумирането на планетата. Наблюдаването напоследък затъмняване пък се дължи на факта, че звездата вече е изконсумирала енергията на планетата и вече се връща към нормалното си състояние.

Теорията е базирана на изследване на звездата (известна също като Звездата на Таби), комбинирано с вече известни факти от космическата физика. Ако изчисленията на учените се потвърдят, те биха подкрепили теорията, че този вид феномени (колизия на планета и звезда) са по-често срещани, отколкото се смяташе досега.

Смятаме, че ако Звездата на Таби е представителна извадка, нещо като 10 Юпитер-а биха попаднали в типична звезда по някое време в жизнения си цикъл, може би дори повече,“ казва един от авторите на изследването Брайан Метцгер в интервю за New Scientist.

Обикновено, когато планета е в орбита на звезда, яркостта на звездата спада с около 1%. В случая с KIC 8462852 обаче затъмненията са толкова хаотични, че яркостта на звездата спада с цели 22%. По тази причина учените допускат, че трябва да има много масивен обект, който се движи в орбита, откъдето се появи и теорията за „извънземната мегаструктура“.

Най-новата теория вероятно може да докаже нещо, което е почти невъзможно за доказване. Като се има предвид, че KIC 8462852 е на около 14 квадрилиона километра разстояние от нас, дори да пратим най-бързия в историята космически апарат Нови Хоризонти (New Horizons) до там, биха били необходими 27,5 милиона години… А ако просто изпратим съобщение, то няма да стигне до звездата преди 3495 година.

Истината е, че технологиите, с които разполагаме към днешна дата не стават за изследвания на извънземни светове. Но Колумбийският Университет засега дава приемливо обяснение на феномена KIC 8462852.

Очевидно това не е единствената хипотеза. Някои спекулират, че промените в светлината на звездата се дължат на космически отпадъци, други казват „група комети“. Напълно възможно е скоро да се появят и нови теории.

Мобилното приложение на Мегавселена е достъпно безплатно в Google Play Store и Apple App Store.