Странстваща звезда навестила нашите предци

© Michael Osadciw/University of Rochester

В зората на зараждане на нашата цивилизация Слънчевата система е посетена от звезда, преминала през облака на Оорт. Възможно е нашите предци да са виждали на небосклона ярка звезда – рядък пример за взаимодействие между две звездни системи.

Група астрономи от САЩ, Европа, Чили и Южна Африка са изяснили, че преди 70 000 през облака на Оорт, разположен на края на Слънчева система, е преминала звезда. Тя се е приближила до Слънцето на разстояние 0,8 светлинни години (52 000 а.е., или 8 трлн. км) – това е пет пъти по-близо от най-близката до Земята звезда Проксима Центавър.

Звездата скитница е открита наскоро. Това е червено джудже с маса 8% от масата на Слънцето. Формалното обозначение на звездата е WISE J072003.20-084651.2, но често я наричат звезда на Шолц, по фамилията на нейния първооткривател, астронома Ралф-Дитер Шолц (Ralf-Dieter Scholz).

Звездата на Шолц се явява част от двойна звездна система и има компаньон – бледо кафяво джудже с маса около 6% от слънчевата. Звездата на Шолц привлякла вниманието на астрономите със своите необичайни характеристики. Сега тя се намира доста близо до Земята – на 20 светлинни години. Също така се движи по небето доста бавно, а орбитата ѝ се е пресякла с траекторията на движение на Слънчевата система.

Изчисленията сочат вероятност от 98% за преминаването на звездата на Шолц през облака на Оорт преди около 70 000 години – в епохата, когато нашите първобитни предци вече са се разселили по цяла Европа и са се научили да ползват каменни оръдия на труда.

Учените смятат, че преминаването на звездата е повлияло слабо върху стабилността на облака на Оорт. По-просто казано, на нашите предци им е провървяло, че звездата не е изхвърлила от облака редица комети и астероиди биха могли да разрушат екосистемата на Земята.

Днес звездата на Шолц е малко, бледо червено джудже в съзвездие Еднорог. Дори по време на най-голямото сближаване със Земята тази звезда е била около 50 пъти по-слаба от минималната звездна величина, видима с невъоръжено око на нощното небе.

И все пак звездата е магнитно активна и понякога нейната яркост може да нарасне хилядократно. Така че не е изключено древните хора в продължение на минути или часове да са виждали на небето ярък изблик като свидетелство на рядко събитие – срещата на две звездни системи.

По думите на астрономите в близките години космическата обсерватория Gaia Европейската космическа агенция ще измери разстоянието и скоростта на милиарди звезди. Възможно е сред тях да се намерят такива, които вече са се сближавали със Слънчевата система или ще я навестят в бъдеще, а дотогава звездата на Шолц остава единственият известен случай на толкова близък контакт на Слънцето с друга звезда.