Светещите кратери на Плутон

© NASA/JHUAPL/SwRI

НАСА е показала изображение на участък с хало от кратери на Плутон. На територията, получила неофициалното название Тера Вега, са разположени няколко ударни кратера, които сякаш са заобиколени от ярки ореоли.

Най-големият кратер е разположен в долния десен ъгъл и диаметърът му достига 50 километра. На цветната снимка териториите, богати на метан, са отбелязани в лилаво, а местността, наситена с воден лед – със синьо.

НАСА е представила две снимки – черно-бяла и цветна. Първата е получена от налагането на две снимки, направени от научния инструмент LORRI (Long Range Reconnaissance Imager) на станцията „Нови хоризонти“ от разстояние 46 400 км (с резолюция 232 метра на пиксел) и 171 700 (889 метра на пиксел) километра от повърхността на Плутон.

Миналата седмица НАСА съобщи, че слоестата структура на атмосферата на Плутон се обяснява с хидродинамични гравитационни вълни. Яркостта и плътността на газовата обвивка, в зависимост от височината над повърхността на планетата джудже, се съхраняват постоянни за всеки от слоевете и са обусловени от потоци газове над нееднородностите на релефа на планетата джудже. Аналогични явления се наблюдават на Земята и Марс.

Станцията „Нови хоризонти“ е завършила изследването на Плутон и в момента се намира на разстояние няколко милиарда километра от Земята. През 2019 година тя ще достигне планетоида 2014 MU69, който се намира на 1,6 млрд. километра от Плутон в пояса на Кайпер. Мисията „Нови хоризонти“ трябва да приключи в средата на 20-те години.

Основна задача на „Нови хоризонти“ е изучаването на Плутон и неговия спътник Харон. Научното оборудване, което се намира на станцията, е предназначено за събиране на данни за възможното наличие на магнитосфера на планетата джудже, състава на нейната атмосфера и строежа на повърхността, както и за взаимодействието ѝ с Харон.

Lenta.ru