Съмнения мъчат астрономите: всъщност де е „Дельо хайдутин”?

© NASA/Walt Feimer

Въпреки че миналата година НАСА потвърди, че сондата „Вояджър 1“ е напуснала хелиосферата и е излязла в междузвездното пространство, някои учени смятат, че апаратът и до днес се намира в околослънчевия „мехур“.

Нашето Слънце се движи през междузвездната среда, а неговият вятър (потокът заредени частици от Слънцето) създава в т.нар. хелиосфера (слънчева астросфера) мехур, който се простира до края на разсеяния диск на Слънчевата система.

Сега двама учени от екипа на „Вояджър“ са разработили тест, който по думите им веднъж завинаги може да определи пресякъл ли е апаратът границата на хелиосферата. Този нов тест се описва в изследване, дадено за публикуване в Geophysical Research Letters.

Според прогнозите на учените през следващите две години „Вояджър 1“ трябва да пресече областта, в която се намира сега – територия в пределите на хелиосферата, където полярността на магнитното поле на Слънцето се променя.

Космическият апарат трябва да фиксира изменения в магнитното поле и това ще бъде доказателство, че той все още се намира в пределите на слънчевия мехур. Но ако през следващите две години такива промени не бъдат фиксирани, това ще бъде потвърждение, че апаратът вече е преминал в междузвездното пространство.

Водещ автор на работата е Джордж Глокър, професор по атмосферни, океански и космически науки от университета на Мичиган. Глокър работи над мисията „Вояджър“ от 1972 година и е един от противниците на мнението, че „Вояджър 1“ е излязъл в междузвездното пространство. Според него, независимо че множество признаци сочат за това, като например космическите лъчи, „Вояджър 1“ не е фиксирал очакваните изменения в магнитното поле.

Координаторът на проекта Едуард Стоун от Калифорнийския технологичен институт отбелязва, че в търсенето на алтернативни модели и теории, призвани да обяснят новите наблюдения, се заключава същността на научния процес. Моделът, изложен в статията, се отличава от други модели на слънчевия вятър и хелиосферата. Той попълва списъка с нови модели, които екипът специалисти и учени от проекта „Вояджър“ ще проверяват с постъпването на нови данни от междупланетната сонда.

Според Стоун моделите, на които той и колегите му се опират, правят изводи, че „Вояджър 1“ е излязъл в междузвездното пространство, като акцентират върху това, че плътността на междузвездния вятър извън хелиосферата е 40 пъти по-голяма от плътността на слънчевия вятър вътре в „мехура“.

Именно това окончателно убедило учените, че сондата е пресякла границите на хелиосферата и е излязла в междузвездното пространство на 25 август 2012 година.

Авторите на новата статия твърдят, че слънчевият вятър в хелиосферата може да се свива до същата плътност, както и междузвездния вятър навън. Затова „Вояджър 1“ все още може да се намира във вътрешността на хелиосферата.

Ед Стоун отбелязва, че той и колегите му внимателно ще следят данните от сондата за магнитното поле в близките 18 месеца, за да фиксират явлението, за което става дума в статията.