Със сълзи „Розета“ ще бъде разбита в кометата

© ESA

Ръководството на мисията „Розета“ е взело решение да не спуска сондата на повърхността на кометата Чурюмов–Герасименко, както искаха да направят учените по-рано.

Европейската космическа агенция (ESA) не смята, че сондата ще преживее зимуването, съобщава Nature.

„От научна гледна точка сблъсъкът на „Розета“ с кометата ще бъде най-добрият финал за мисията, на който можем да се надяваме. Разбира се, ще бъдат пролети немалко сълзи, като се отчита, че мнозина от нас работиха над създаването на сондата от 1993 година“, казва ръководителят на проекта Мат Тейлър (Matt Taylor).

Според Тейлър и други представители на мисията ръководството на ESA и учените повече от година обсъждат какво да направят със сондата през септември 2016 година, когато приключи предвиденият срок на нейното финансиране.

Първоначално учените планирали да спуснат сондата на повърхността на кометата Чурюмов–Герасименко приблизително в точката, където попадна „Фила“ по време на кацането след серия скокове през ноември 2014 година. Там, както се надяваха специалистите, сондата би могла да преживее зимата и да се върне към работа след 4-5 години, когато кометата се върне обратно към Слънцето.

Още преди година учените започнаха да се съмняват, че батериите на „Розета“ и най-нежната част от нейното оборудване ще успеят да преживеят суровата кометна зима, което ги накарало да се замислят за друга опция: „жестоко кацане“, или с други думи – сблъсък на сондата в повърхността на кометата.

Тази идея има няколко големи научни плюса. Както обясняват учените, неудачното кацане на „Фила“ не дало този обем от данни за устройството и живота на кометата, които те се надявали да получат. Бавното снижаване на „Розета“ към повърхността на кометата, което ще продължи почти месец, ще позволи всестранно да се изучи и заснеме тя с помощта на по-точните и чувствителни камери и инструменти на сондата.

"Розета" със спускаемия модул "Фила". © DLR

„Розета“ със спускаемия модул „Фила“. © DLR

По-конкретно снижаването до височина 4 километра ще позволи на сондата да „довърши“ работата на „Фила“ и да изучи химичния състав на газовите изхвърляния в различни части на кометата и да опита на вкус нейните недра, а спускането до височина 500 метра – да се получат снимки от повърхността с резолюция сантиметър на пиксел.

Все още учените не са определили как ще протекат снижаването и сблъсъкът, но смятат, че пилотите на мисията ще използват същите орбитални маневри, които са въвели „Розета“ на 4 километра над повърхността на кометата преди кацането на „Фила“.

Какво ще се случи по-нататък, все още не е съвсем ясно, тъй като екипът на „Розета“ засега няма точни представи колко дълго сондата ще може да предава информация при сближаване с кометата. Всичко ще зависи от това, ще успеят ли инженерите да разбият сондата в тази част на кометата, която в този момент ще гледа към Земята, а също от стабилността на навигационните системи на „Розета“, за чиято нормална работа ще пречат газовете и екзотичното гравитационно поле на кометата.

Сега, според Катрин Алтвег, друг лидер на мисията, „Розета“ ще се сближи с кометата и ще възобнови опитите да се свърже с „Фила“, която неочаквано се събуди в началото на лятото и се умълча в края на юли. Това е необходимо, както се шегува изследователката, за да могат сондата и спускаемият модул да се съберат отново.