Тайните на вечната младост

Public Domain

Биолози от Федералната политехническа школа на Лозана са използвали витамин за подмладяване на стволовите клетки, които регенерират увредените тъкани, но с възрастта постепенно губят своята способност.

Ключ към възстановяването на функциите на клетките се оказали митохондриите. Резултатите от изследването са публикувани в сп. Science, съобщава EurekAlert!.

Известно е, че регенеративните свойства на някои тъкани и органи при бозайниците с времето се влошават. Дългото възстановяване след травми се явява един от характерните признаци на стареенето.

Причината за загуба на ефективна регенерация, както сочат предишни изследвания, лежи в митохондриите – центровете за производство на енергия, необходима за жизнената дейност на клетките. Когато митохондриите работят зле, стволовите клетки по-лошо осъществяват регенерация.

Учените са успели да възстановят функционирането на митохондриите в стволовите клетки на двугодишни мишки с помощта на никотинамид рибозид – вещество, подобно по структура на витамин В3 и явяващо се предшественик на коензима NAD+.

Последният служи като преносител на електрони към метаболитните вериги в митохондриите, благодарение на което органелите произвеждат енергия във вид на АТФ. В резултат при мишките се усилила регенерацията на мускулни тъкани и те живели по-дълго от гризачите, които не получавали рибозид.

Изследванията са демонстрирали подобен ефект върху стволовите клетки на главния мозък и кожата. Не били наблюдавани никакви негативни ефекти от приема на никотинамид рибозид дори във високи дози, но учените подчертават, че съществува риск от активиране на патогенни клетки, които могат да доведат до формирането на злокачествени тумори.

Мед&Био