Тайнствените петна на Церера намериха възможно обяснение

© NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Природата на двете ярки петна на планетата джудже Церера разпали горещи спорове сред астрономи и уфолози.

Учените смятаха, че въпросните загадъчни обекти може да имат криовулканичен произход, а сега изказват хипотеза, че светлите обекти може да са активни ледници.

Официалното название на загадъчните петна е „белег номер пет“ (feature number 5) и досега не съществува официална научна версия, която би могла да обясни тяхната природа. Космическата сонда Down, благодарение на която астрономите са успели да разгледат странното явление, е направила серия снимки на Церера, когато тя се намирала под различни ъгли спрямо падащата слънчева светлина.

Изследователите отбелязват, че ярките петна се виждат дори на снимките, на които те се намират максимално близо до хоризонта на планетата джудже. Това според астрономите означава, че каквото и да е източник на светлината, то трябва силно да се издига над повърхността на Церера.

„С изгрева на Церера белег номер пет се проявява най-силно, а с настъпването на мрака почти изчезва. Това може да означава, че слънчевата светлина играе важна роля в природата на въпросното явление. Поради тази причина смятаме, че петната може да са активни ледници. При нагряването ледът започва активно да се изпарява, а при охлаждане – обратното“, казва водещият автор на изследването Андреас Натюс, планетолог от Института за изучаване на Слънчевата система към обществото „Макс Планк“.

Учените смятат, че една четвърт от Церера се състои от лед, както и повечето големи астероиди. Целта на мисията Dawn е да изясни къде се намира ледът и каква роля играе той във формирането на повърхността на астероида. Смята се, че ледът равномерно покрива цялата повърхност на планетата джудже, но периодично вече течната вода избива във фонтани поради въздействието на вътрешното налягане.

Ръководителят на мисията Dawn – планетологът от Калифорнийския университет в Лос Анджелис Кристофър Ръсел, обяснява, че към края на мисията космическият апарат ще се приближи към повърхността на Церера толкова, че ще може да запечата структури с диаметър не повече от 30 метра. Тогава ще може да се определи точният произход на загадъчните бели петна „белег номер пет“.