Тишина в Космоса: напреднали извънземни наоколо няма

© Danielle Futselaar/ASTRON

Изглежда, в галактиките, съседни на нашата, няма „напреднали“ цивилизации на извънземни.

До този извод е стигнал проф. Майкъл Гарет (Michael Garrett) от Нидерландския радиоастрономически институт и Лайденската обсерватория. Статията на изследователя е публикувана в сп. Astronomy & Astrophysics, съобщава Science.

Анализът на Гарет се основава на теорията на руския астрофизик и академик Николай Кардашев, според която цивилизациите преминават през три етапа в своето развитие.

Цивилизациите от тип I използват енергията на родната си планета, цивилизациите от тип II – енергията на своята звезда, а цивилизациите от тип III правят „енергостанции“ от множество звезди в своята галактика. Смята се, че те постигат това, като поставят около звездите събиращи енергия сфери на Дайсън.

При това значителна част от енергията неизбежно изтича в Космоса във вид на средно инфрачервено лъчение.

По такъв начин, ако галактиката много излъчва в средния инфрачервен диапазон, може да се предположи, че в нея има цивилизации от III тип. И американските астрофизици наскоро подбрали измежду стотици хиляди галактики, близки до Млечния път, няколкостотин възможни кандидати. Но сега Гарет е установил, че по-скоро те са „ялови“.

Холандският астроном сравнил средното инфрачервено лъчение на 93 от тези галактики с дължините на излъчваните от тях радиовълни. Оказало се, че почти винаги това съотношение се вмества в стандартните рамки. А това значи, че голямо количество средно инфрачервено лъчение е предизвикано от естествени причини – такива като нагряването на облаците междузвезден прах от регионите на активно звездообразуване. И хипотетични цивилизации на извънземни нямат нищо общо с това.

Или много добре се маскират.