Това ли е бъдещето на войната?

Ивайло Красимиров

В бъдеще време армиите ще могат да „си отгледат“ дрони на полето с помощта на големи вани с химикали, смята BAE Systems.

Британската отбранителна компания BAE Systems представи футуристична визия за бъдещето на бойното поле. Фирмата описа концепцията си за разработка на нови прототипи на безпилотни летателни апарати.

Концепцията е наречена “the Chemputer” (от химия и компютър бел. ред.), а нейните автори твърдят, че може да даде съществено предимство чрез скъсяване времето за производство от години на седмици.

Според компанията, модерни химични инженерингови процеси може да позволят на малки безпилотни летателни апарати да бъдат произвеждани в цистерни, което може драстично да ускори оформянето на отделните елементи. Анимация, визуализираща “the Chemputer”, показва цистерни пълни със синя течност, в които „се отглеждат“ части за дронове от суров материал, преди готовият продукт – цял дрон – да се появи в края на производствения цикъл на поточната линия.

Проектът все още е на ниво концепция, но BAE Systems вече активно работи по него, заедно с учени от Университета в Глазгоу, водени от професор Лий Кронин от департамента по химия.

Подробностите са малко, а в действителността няма почти нищо, с което концепцията да бъде сравнена, но може да изведе до ново ниво бързото създаване на прототипи чрез 3D принтиране, а BAE твърди, че може да ускори еволюционния процес и химичните реакции.

„Светът на военната и цивилната авиация еволюира непрекъснато и беше вълнуващо да работя с учени извън системата на BAE, за да обмислим как някои уникални британски технологии могат да противодействат на военните заплахи в бъдеще“, казва професор Ник Колосимо от BAE Systems.

Професор Кронин добавя: „Това е много интересен период от развитието на химията. Работим по варианти за дигитализиране на синтетични и химични материали, така че се надяваме в бъдеще да можем да сглобим комплексен обект от началото до края или с минимална човешка намеса.“

„Създаването на малък самолет е огромно предизвикателство, но аз съм убеден, че креативното мислене в комбинация с конвергентни цифрови технологии ще доведе до дигитално програмиране на комплексни химични и материални системи“.

Преди предстоящото следващата седмица във Фарнбъроу международно въздушно шоу BAE разкри също и концепцията си за самолет със супер бърза реакция, който може да се движи със свръхзвукова скорост. Британската компания вече е инвестирала 20 милиона паунда (26 милиона долара) в Reaction Engines Limited, фирмата, която разработва ракетните двигатели на футуристичния самолет Sabre.

Според BAE, тези двигатели може да имат широко приложение, в това число по-бързи самолети в гражданската авиация, а също и да намалят цената за извеждане в космоса. Казва се, че военни самолети, летящи с много висока скорост (Mach 5.0) може да достигат кризисни райони за в пъти по-кратко време от настоящите изтребители чрез полети високо над земната повърхност.

Химия