Центърът на Млечния път прилича на буквата Х

Melissa Ness/Dustin Lang

С помощта на снимки, направени от спътниците на НАСА, астрономите са изказали хипотеза за строежа на Млечния път – галактиката, която е дом на Земята, Слънчевата система и всички звезди, видими с невъоръжено око.

Изследователите са установили, че т.нар. балдж (централната елипсовидна част на спиралната галактика, която има радиус, милиарди пъти по-голям от този на Земята) има формата на буквата Х, което може да се окаже важно за разбирането на историята на формирането на Млечния път. Получените резултати са представени в изследване, публикувано в аrХiv.org.

С помощта на космическия телескоп WISE, който работи в инфрачервения диапазон и е изстрелян през декември 2009 година, е проведен пълен обзор на цялото небе с използването на четири филтъра (с дължина на вълната 3,4, 4,6, 12 и 22 микрометра).

Получени са снимки на почти един милиард обекта, включително далечни галактики, звезди и астероиди. Данните от WISE са изложени в открит достъп.

В новото изследване се казва, че „издутината“ на Млечния път има Х-образна форма. Установено е също така, че та е ориентирана на около 27 градуса спрямо линията на пряката видимост, разделяща Млечния път на две симетрични части.

Данните от изследването са полезни за настоящи и бъдещи спектроскопични изследвания, като например АPOGEE, чиято цел е да уточни положението на повече от 100 000 червени гигантски звезди в цялата галактика, а също така да установи ивици, изпъкналости и други структури на Млечния път.

Това може да е полезно и за редица програми, свързани с галактичната археология, по-конкретно с „Хермес“ – амбициозен проект, събиращ данни за милиони звезди в нашата галактика.