Цунами на Слънцето показват магнитното поле на звездата

Разпространението на ударните вълни на Мортън на Слънцето наистина по нещо приличат на цунами – тяхната скорост зависи от районите, през които преминават.
© SOHO (ESA & NASA)

Ударната вълна, разпространяваща се в слънчевата корона със скорост 500–1500 км/сек и известна като вълна на Мортън, даде възможност да се уточнят представите ни за магнитното поле на Слънцето.

Когато на Слънцето се случва коронално изхвърляне на маса, на мястото на неговото възникване „избликват” огромни ударни вълни, пътешестващи около звездата с висока скорост. Там, където магнитното поле на светилото е по-силно, такива вълни, представляващи плазма, се придвижват по-бързо, тъй като линиите на полето я ускоряват. Именно това уникално явление позволило на екипа на Дейвид Лонг от Лондонския университетски колеж да измери точно магнитното поле на Слънцето.

„Ние показахме, че магнитното поле на слънчевата атмосфера е около десет пъти по-слабо от магнитчето, което поставяте върху хладилника си”, заявява сензационно Дейвид Лонг.

Макар че короналните примки и други структури в слънчевата атмосфера се изучават отдавна, дълго време беше невъзможно да се измери пряко магнитното поле. Затова неговото значение е получавано приблизително, с помощта на компютърно моделиране.

Както отбелязват астрофизиците, приложената от тях техника за оценка на мощността на магнитното поле по скоростта на разпространението на слънчевото цунами има по-практични перспективи. Резките колебания на магнитното поле са характерни за регионите, където скоро ще се появят петна – същите, чието формиране е свързано с нарастването на слънчевата активност и със заплахата за слънчеви бури и последващи магнитни катаклизми на Земята.

Тези събития са заплаха не само за спътниците и земните връзки. Неведнъж е отбелязвано, че геомагнитните бури със слънчев произход през XIX век са достигали огромен размах, каквото технологичните цивилизации през XX–XXI век никога не са виждали. Освен това около веднъж на хиляда години на Слънцето има мегаизригвания на активност и последната се е случила преди 1261 години. Ако подобно нещо се случи днес и не е предсказано предварително, то може да стане причина за техногенна катастрофа от глобален мащаб.